Börtön a fájlmegosztónak Kanadában

A szerzői és információs társadalmi kérdésekkel foglalkozó ESZERINT hírújság legfrisebb számát végre fel tudtam lapozni. Ebben szokás szerint sok hasznos hír és információ található. Azokon felül, amelyeket én magam is ismertem már (esetleg blogoltam is róla), érdekes hírként olvastam azt a kanadai cikket a CBC-től, ami egy olyan magánszemély peréről szólt, aki Kanadában mozikban rögzítette a filmeket kamerára, majd tette hozzáférhetővé őket online, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy mások is letölthessék azt.

Az úr, egy bizonyos Gérémi Adam, két és fél hónapos börtönbüntetést kapott, valamint 100 órányi közmunkára ítéleték. (Mondjuk a cikk alapján rendkívül vicces, hogy az illetőt úgy csípte fülön a rendőrség, hogy éppen egy autót akart feltörni. Minden bizonnyal igaz rá az, amivel a védelem is érvelni próbált: depresszióban szenved.)

Az eset, illetve inkább a cikk érdekessége az a fejtegetés, ami szerint a kanadai szerzői jogot 2007-ben annó azért (is) módosította a kanadai kormány, mivel túl "puha" volt, s többek között nem tiltotta a moziban történő kamerás rögzítést, csupán az ezt követő terjesztést. Erre az USA filmipara azzal "lobbizott" (hogy finoman fogalmazzak) Kanadában, hogy a törvény szigorítása nélkül elképzelhető, hogy kivonulnak Kanadából, vagyis az amerikai filmek nem lesznek megtekinthetők kanadai filmszínházakban.

Címkék: , ,