P2P kiberháború a láthatáron

A TorrentFreak tegnapi híradásai között (sajnos csak ma) olvastam egy rendkívül érdekes hírt. Eszerint - ahogy az egy ideje már tart - az elmúlt napokban összehangolt hacker támadás érte több ausztrál oldalt, köztük az iiNet elleni perről híres AFACT (Australian Federation Against Copyright Theft) oldalát. Ennek eredményeként közel 8000 weboldal vált elérhetetlenné, köztük több kormányzati oldal is.

Anno, amikor az év elején arról értekeztem, hogy mit várhatnak a fájlcserélők 2010-től, erre a jelenségre nem gondoltam, s az addig hiányzó jelek miatt nem is gondolhattam. Az elmúlt hetekben azonban egy olyan változás volt megfigyelhető a "kalózok" oldaláról nézve, ami eddig példa nélküli. Az egyes jogellenes(nek tartott) oldalak eltávolítására reagálva ugyanis olyan támadások érték az elmúlt időszakban különféle jogvédő szervek oldalait, amelyek eredményeként azok lebénultak, és elérhetetlenné váltak. Ezzel kapcsolatos híreket itt lehet olvasni.

Mindez egy új perspektívát képes nyitni a fájlcserélés terén (bár lehet, hogy költői a megfogalmazás): kezdetét vette egy kiberháború. Mivel egyelőre nagyon frissek ezek a jelenségek, és jogi megítélésük külön megfontolás tárgya lehetne, ezért e ponton én csak azt a véleményemet rögzítem, mely szerint nem ez a helyes megoldás/lépés a helyzetben. A RIAA/MPAA agresszív politikája sosem volt a szívem csücske. A fájlcserélés pedig szerintem egy olyan társadalmi jelenség, amit jelenleg felszámolni már nem lehet. Annak viszont sosem voltam híve, hogy a vitát újabb viták, feszültségek szításával oldják meg a felek. Az összehangolt hacker támadások következménye egyelőre beláthatatlan, de annyi biztos, hogy - ahogy eddig a "kalózok", úgy most - a jogvédők sem fognak meghátrálni, és kezüket feltartva beletörődni a helyzetbe.

Ahogy említettem, a hacker támadások jogi megítélése külön téma (nem is igazán szerzői jogi, ezért a teljes rálátásom sincs meg a helyzetre), viszont a hatásai képesek lehetnek elérni egészen a szerzői jog/elektronikus kereskedelem szabályainak átfazonírozásáig). Végső soron azt hiszem ez ismét egy olyan fejezete lesz a fájlcserélés témakörének, amelyet nyomon kell követni, mert lehet még komoly jelentősége.

Címkék: , , ,