Kissé költői a kép, melyet a címben használtam, hiszen a YouTube videóportált a híres Viacom v. YouTube ügyben sem marasztalta el (első fokon) az illetékes bíróság az Egyesült Államokban szerzői jogok megsértése miatt, mégis tagadhatatlan, hogy a Google tulajdonában álló weboldalon hemzsegnek a jogellenesen feltöltött tartalmak. Ezért talán a "szürke zóna" kifejezés jobban illene arra a "területre", amelyről erősen igyekszik kitörni a YouTube. Ennek egyik megoldási lehetősége lehet a mozifilmek online kölcsönzési modelljének bevezetése.
Közel két éve folynak a tárgyalások a YouTube új (természetesen jogszerű, vagyis engedélyeken alapuló) online filmkölcsönzési üzleti modelljének bevezetéséről. A New York Times cikke szerint három vezető filmes céggel (Warner Brothers, Universal Pictures és Sony Pictures Entertainment) sikerült megállapodnia a YouTube-nak, azonban másik három - az amerikai filmes piac 60%-át uraló - céggel (Walt Disney, 20th Century Fox és Paramount Pictures) még nem. A Paramount távolmaradása tökéletesen érthető, hiszen az a Viacom tulajdonában áll, amely egyelőre nem valószínű, hogy elássa a csatabárdot nagy ellenfelével.
A tét nem csekély. A YouTube oldal használói naponta három milliárd (!) alkalommal tekintenek meg videótartalmakat, vagyis rendelkezésre áll egy olyan széles fogyasztói tábor, amelyet ha sikerül professzionális filmek kölcsönzésére buzdítani (nyersen: pénzt költeni), akkor az - a reklámbevételeken felül - komoly hasznot hozhat a tulajdonosok számára. A verseny persze elég éles: a Netflix jó ideje áttért az online kölcsönzésre a fizikai hordozók helyett, az Amazon is a piacon van, az iTunes pedig jó ideje jelentős szereplője a filmek online értékesítésének. Sőt mi több, kísérleti jelleggel már a Facebookon is lehet filmet streamelni.
Szerzői jogilag mindez releváns-e? Természetesen! Méghozzá sok szempontból. Nagyon fontos körülmény, hogy a YouTube még csak véletlenül sem gondolkodik abban, hogy engedély nélkül beindítsa szolgáltatását (mint azt nemrég az Amazon tette). Mindez részben taktikai húzás is lehet, hiszen a YouTube valószínűleg nagyon nem akarja elveszteni perét a Viacommal szemben. (Legfrissebben lásd erről itt.) A legálisra való törekvés pedig nagyon hasznos cselekedet ilyen "veszélyes időkben". Végül az is valószínű, hogy a legális szolgáltatások körének bővülésével sokakat vissza lehet csábítani az illegális felhasználások világából - a sötét (vagy szürke) oldalról - a legális piacokra (a "világosba").
Update #1: A szolgáltatás hivatalosan is beindult 2011. május 9-én - adta hírül az ITCafé.Címkék: Amazon, digitális szerzői jog, Facebook, filmipar, iTunes, Netflix, New York Times, Viacom, Viacom v. YouTube, YouTube