Mint arról már hírt adtam korábban, a Kalózpárt új weboldalt (internetes médiafelületet) hív életre, Kalóz Média néven, amelyen a mozgalom résztvevői igyekeznek összegyűjteni és - remélhetőleg kulturált módon - megvitatni a számukra fontos kérdéseket. A Kalózpárt felkért arra, hogy írjak egy köszöntőt az oldalra. Én ezt megtettem, melyet alább változatlan tartalommal bemásolok.
A szerzői jog több száz éves történetét mindvégig
egymásnak feszülő érdekek versengése jellemezte. A XVIII. század elején
megjelenő első szerzői jogi törvények hagyományosan - és helyesen - a műveket
megalkotó szerzőket emelték a középpontba. A szerzőknek biztosított védelem
mellett a társadalom tagjainak az érdekei is folyamatos elismerésben részesültek.
Így például a védelmi idő lejártával az alkotások közkincsbe kerültek, s a
szabad felhasználási esetkörök révén - meghatározott feltételek betartása
esetén - engedély és akár díjfizetési kötelezettség nélkül is hozzáférhetnek
egyes művekhez a fogyasztók.
A digitális technológiák felgyorsulásával azonban
minden eddiginél jobban érzékelhetővé vált a társadalom és a szerzői jogosultak
közötti érdekkülönbség. Az évezredforduló tájékán digitális dilemmának nevezték
azt a helyzetet, hogy miközben az internet (elvileg) tökéletes lehetőségeket
biztosít a művek felhasználására a fogyasztóknak, addig a digitális technológia
a szerzői jogosultaknak is (elvileg) tökéletes ellenőrzési lehetőséget
biztosíthat a műveik hozzáférésének ellenőrzése kapcsán. Ez a kettősség
egyensúlyi helyzetet is eredményezhetett volna a jogosultak érdekvédelme és a
művek széleskörű fogyasztása terén, valójában ez az egyensúly sosem valósult
meg. A hatásos műszaki intézkedések (DRM) nem minősültek elég hatékonynak, s
társadalmi elfogadottságuk mindmáig nagyon csekély maradt. Mindeközben -
elsősorban, de nem kizárólag a fájlcserélés 1999-es robbanásszerű
elterjedésétől kezdve - az online fogyasztók egyre inkább a művek ingyenes és
kontroll nélküli élvezetét részesítik előnyben.
Mindez kiválóan igazolja, hogy
a technológia fejlődése és a fogyasztói igények alakulása közvetlen hatást
gyakorol a szerzői jog tartalmára, fejlődésére és jövőjére. Sokan mégis
elfeledkeznek arról, hogy a minőségi fogyasztáshoz minőségi szerzői művekre van
szükség. Igazságtalan az olyan vélekedés, hogy például a filmeket és zenei
albumokat azért szabad ingyen letölteni a netről, mert máskülönben a kapzsi
kiadók gazdagodnának meg. A filmgyártás és a hangfelvételek kiadása (hogy csak
ennél a két példánál maradjak) rendkívül költséges vállalkozás. Az ebbe
fektetett energia és alázat legalább akkora tiszteletet érdemel, mint annak
elismerése, hogy az alkotások a fogyasztók szórakoztatását célozzák.
Sok más
társadalmi (és egyben jogi) jelenséggel ellentétben a szerzői jog egy olyan
szimbiózis kereteit fekteti le, amely mindkét oldalnak kölcsönös előnyöket
garantál - de csak akkor, ha mindkét oldal tisztán játszik. Mindezt
szükségképpen fenn kell tartani az internet világában is. Ennek megfelelően a
tartalomiparnak és az őket képviselő szervezeteknek a digitálissá váló
fogyasztók (a digitális bennszülöttek) lehető leghatékonyabb elérésére kell
törekedniük, széles palettáját kínálva az emberek milliárdjait érdeklő
alkotásoknak. A fogyasztóknak pedig nem szabad elfelejteniük, hogy a művekhez
való széles hozzáférés kényelmét az alkotói közeg közvetlen inspirálásával,
anyagi megbecsülésével maguk képesek a legjobban megteremteni. A kulcsszó tehát
a fair egyensúly, amelyre a szerzői jog világában így vagy úgy érintett
valamennyi résztvevőnek törekednie kell.
Ahhoz, hogy a remélt egyensúly az
internet korában is tartósan megvalósuljon, a fogyasztók véleményének a
megismerésére is szükség van. A Kalóz Média pont azzal az ígérettel lépett
színre, hogy a fogyasztói oldal véleményét artikulálja kulturált formában,
igényes megjelenés mellett. Ehhez kívánok sok sikert valamennyi a téma iránt
érdeklődő és nyitott elmének, bízva abban, hogy az elérendő cél a minőségi
médiafogyasztás lesz!
Címkék: digitális szerzői jog, Kalóz Média, Kalózpárt