Ahogy más common law jogrendszerben,
Kanadában is meghatározó szerepe van a legfelsőbb bíróságnak a jogrendszer
fejlesztésében, erre az egyik legutóbbi példa az az öt ítélet, amelyet július
11-én hozott a testület. Az ítéletek
hatására többek közt nem kell a továbbiakban jogdíjat fizetni az iskolai
tankönyvek részleteinek oktatási célú másolásáért, a zeneletöltésért, valamint
az online zeneboltokban meghallgatott dalelőzetesekért.
Az ügyek legfelsőbb bírósági szakasza több mint
fél éve tart, mind az öt ügyben először tavaly decemberben tartották az első
tárgyalást. A sajtó az ítéleteket a telekommunikációs ipar, az
internetszolgáltatók, a fogyasztók és az oktatás számára fontos győzelemként, a
szerzők, előadók és a közös jogkezelő szervezetek számára vereségként
értékelte. Az nem volt meglepetés, hogy a bíróság ismét kiterjesztette a
kanadai szerzői jog szabad felhasználásainak esetkörét, ami
t a kanadai szerzői jogban fair dealings-nek hívnak (a továbbiakban
pontatlanul ugyan, de a közérthetőség szempontjából szabad felhasználásnak
fordítom a jelen cikkben, noha a helyes fordítás kb. méltányos eljárás vagy
ügylet lenne). A szabad felhasználás kiterjetsztése már megtörtént 2004-ben is,
amikor a bíróság a fair dealings kiterjesztő értelmezésének tilalma ellen
foglalt állást, az viszont meglepetésnek tekinthető, hogy ennyire a szerzők és
előadók hátrányára terjesztették ki ez alkalommal. Hozzáteszem egyébként, hogy
nem egyszerűen arról van szó, hogy a bírói hatalom szembe megy a jogalkotással.
A kanadai törvényhozás nemrég fogadta el a
C-11.
számú Copyright Modernization Act nevű törvénymódosítást, aminek
következtében a kanadai szerzői jogi törvény szabad felhasználás esetei
jelentős mértékben kiegészültek (az oktatás, paródia és szatíra eseteivel).
Különbséget tett a bíróság a letöltések és a
streaming között. Eddig Kanadában is mindkét esetben jogdíjköteles volt a
felhasználás, viszont mivel a letöltéseket nem nyilvánossághoz való közvetítés
kategóriájába sorolta, a streaminget viszont igen, ezt követően a letöltés nem
lesz jogdíjköteles. Ugyan most úgy látszik a trendekből, hogy a streaming alapú
zeneboltok a jövőben népszerűbbek lehetnek a letöltés alapú szolgáltatásoknál,
az iTunes zenebolt hegemóniája miatt jelentős bevételektől fognak elesni a
jogosultak és olcsóbbak lehetnek a zeneszámok.
Szintén eldöntedő jogkérdés volt, hogy a
zeneboltokban meghallgatható rövid (tipikusan 30-90 másodperces) előzetesek
jogdíjköteles felhasználásnak számítanak-e. A kanadai zeneszerzők közös
jogkezelő szervezete a SOCAN (Society of Composers, Authors and Music
Publishers of Canada) érvelése szerint átlagosan tíz előzetes meghallgatása
után vásárolnak a fogyasztók egy zeneszámot, így ha összevetjük, hogy mennyi
időt töltenek ezek meghallgatásával, méltánytalan eredményre jutunk azzal, hogy
nem lesznek az előzetesek jogdíjkötelesek. A bíróság indoklása szerint viszont
az előzetesek, rövidek, alacsonyabb minőségűek és meghallgatásuknak nincsen a
letöltésekre vonatkozóan rossz hatása, sőt azok promóciója a céljuk.
A harmadik ítélet a tankönyvek egyes részletei
másolásának jogdíjkötelességét törölte el azzal, hogy szabad felhasználásnak
minősítette azt az esetet, ha kutatási célból történik a másolás. A
tankönyvmásolás díját eddig Kanadában sok egyetem továbbhárította a diákokra.
A negyedik ítéletben foglaltak a jövőben nem
teszik lehetővé előadói jogdíjak szedését a filmszínházaktól,
televíziószolgáltatóktól olyan zenékre vonatkozóan, amelyek filmben vagy
tévéműsorban, illetve online videojátékokban kerülnek felhasználásra.
Azt hiszem, hogy a közeljövőben sok érdekes
elemzésre lehet számítani az ítéletek kapcsán. Személy szerint rendkívül
érdekesnek tartom azt, hogy nem csak a tankönyvmásolásnál, de a zeneszámok
előzetesénél is a kutatás volt az a szabad felhasználási eset, amit kiterjesztett
a bíróság. Ennek azért van jelentősége, mert a fair dealings rendszere a magyar
szabad felhasználáshoz hasonlóan taxatív felsorolásban van meghatározva, tehát
a kanadai szerzői jogi törvény felsorol minden szabad felhasználási esetkört.
Ha belegondolunk abba, hogy ezeknek a törvényi eseteknek a kiterjesztése milyen
hatással lehet, akkor - és mégegyszer hangsúlyozom, hogy a kanadai szerzői
jogra vonatkozó ismereteim kimerülnek abban a kb. féltucat tudományos
publikációban, amit az elmúlt évek alapján a témáról olvastam - arra a
következtetésre juthatunk - figyelembe véve a kiterjesztő értelmezés tilalmának
2004-ben való feloldását is -, hogy egy merőben más, inkább az amerikai fair
use-hoz hasonló jogtechnikai megoldásra kezd hasonlítani a kanadai fair
dealings. Ebben a témában Micheal Geist kanadai jogászprofesszor írt egy
bejegyzést (link:
http://www.michaelgeist.ca/content/view/6589/125/),
akinek a blogját ajánlom minden olvasónk figyelmébe.
Az öt ítélet az alábbi linkeken érhető el:
Copyright
Licensing Agency operating as "Access Copyright" (33888);
források a cikkhez:
Címkék: fair dealings, fair use, fájlcsere, filmzene, iTunes, jogdíjak, Kanada, Kanadai Legfelsőbb Bíróság, SOCAM, streaming, tankönyvek