Emlékszünk még a múlt heti hírre, miszerint a NAV úgy számítja: megosztott tartalmanként az okozott vagyoni 800 dollár filmenként? Ez az információ nagyon nem tetszik/tetszett nekem, ezért elhatároztam magam, hogy sebtiben írok a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Sajtóosztályára. A Sajtó- és Kommunikációs Főosztálya, különösen a főosztályvezető (Burillák Attila), valamint a bűnügyi szóvivő (Dr. Sárközi Alexandra) rendkívül készségesen álltak a megkeresésemhez. A kérdéseimet, és az azokra adott válaszokat csorbítatlanul közlöm az alábbiakban. Tanulságos mondatok olvashatók ki belőle a fájlcserélés általános büntetőjogi megítéléséről.
"1. Külföldi pénznem
alkalmazása annak a veszélyét rejti magában, hogy az árfolyamingadozások függvényében
(is) alakulhat a büntetőjogi felelősség megállapítása. Mi magyarázza azt, hogy
a vagyoni hátrány kalkulálásánál filmek esetén a "dollár" a NAV
számítási alapja?
Az egy filmre eső internetes
forgalmazási licencdíj megállapítása az ASVA és a jogtulajdonosok egyhangú
nyilatkozata alapján, a piaci viszonyok figyelembe vételével történik. A filmek
forgalmazása a magyar fizetőeszköz árfolyam-ingadozásaitól független nemzetközi
értéket képvisel, amely főleg az amerikai filmforgalmazók árain alapul. Ez alapján
határozzák meg a magyar forgalmazási díjakat is. A licencdíj dollárban történő
meghatározása – az árfolyamváltozások lehetőség szerinti kizárásával –
biztosítja a filmek értékének változatlanságát.
2. Mely okokból tekinti a NAV
reális számítási alapnak a szerzői és kapcsolódó jogi jogosultak által
meghatározott licencdíjat? Valóban reálisnak tekinthető, hogy a magánszemélyek
által történő hozzáférhetővé tétel a licencdíjjal megegyező vagyoni hátrányt
okoz a jogosultak oldalán? Felmerülhet-e, hogy a jogosultak a káronszerzés
tilalmába ütköző módon többet nyernek egy ilyen számítással, mint amennyit
valójában veszítenek?
A szerzői vagy szerzői joggal
kapcsolatos jogok megsértése bűncselekmény elkövetési értéke az elkövető által
a jogtulajdonosnak okozott vagyoni hátrány.
Minden jogi vagy természetes
személynek a filmek licencdíját kell megfizetnie azért, hogy egy adott filmet a
saját platformján a nyilvánosságra hozzon. Ha egy filmet a jogtulajdonos
engedélye és jogdíj megfizetése nélkül tesz hozzáférhetővé, akkor nyilvánvalóan
ezt a díjat nem fizette meg a jogtulajdonos számára, és logikus, hogy éppen
ennyi vagyoni hátrányt okozott neki.
Ez a jogdíj (800 USD) egy minimum
érték, amely egy kommersz televíziós film letöltést nem engedő közzétételéhez
kapcsolódik. A mozis vagy DVD forgalmazású premierfilmekhez ennél jóval
magasabb, akár a 3000 USD-t is meghaladó jogdíj tartozik, így ha minden filmet
egyenként értékelnénk, akkor a bűncselekményhez kapcsolódó vagyoni hátrány
ennél jóval magasabb, akár többszörös is lehetne. A jogosultak a büntető
eljáráson nem nyernek. Ennek célja az elkövetők felelősségre vonása. Az
esetleges polgári jogi kártérítés pedig a bíróság külön döntésén alapulhat.
3. Mi biztosítja azt, hogy a külföldi
(hollywoodi stb.) nagyfilmek és az alacsonyabb költségvetésű (így például
hazai) filmek esetén okozott/okozható vagyoni hátrány reálisan kerül
megállapításra?
A 800 USD-ban meghatározott
licencdíj egy kommersz (akár magyar) televíziós film díjának felel meg. A
tényleges forgalmazási díj ennél csak magasabb lehet, de az egy napi szinten
változó, piaci döntéseken alapuló összeg, amelynek megállapítása csak becslésen
alapulhat.
4. Milyen hatással lehet a NAV
fenti számítási gyakorlata a jogalkotó által elfogadott új Btk. Indokolásában
rögzített dekriminalizálási szándékra? Amennyiben a 800 dolláros minimummal
történő kalkuláció filmek esetén valós, akkor a mindenkori átváltási ráta
függvényében, vélhetően 3 film letöltésével és visszaosztásával a nagyobb
vagyoni hátrány megállapításra kerülne.
A felhasználók által történő
letöltések többsége a jelenlegi szabályozás szerint is szabadfelhasználásnak
minősül, így ma Magyarországon a „mezei” felhasználók cselekménye nem minősül
bűncselekménynek.
Bűncselekményt az követ el, aki
egy adott szerzői joggal védett művet – jogdíj megfizetése nélkül –
nyilvánosságra hoz. A „torrentezéssel” kapcsolatban több jogi vélemény is van,
amelyek közül azt tartjuk reálisnak, hogy csak a vagyoni előnyre törekvő, vagy
valóban a fenti mértékű vagyoni hátrányt okozó elkövetőket lehet
kriminalizálni.
A „torrentes ügyekben” is
elsősorban azoknak az elkövetőknek a felelősségre vonása a cél, akik vagyoni
előnyért működtetnek szervereket, vagy nagy számú felhasználó kiszolgálását
lehetővé tévő seed szervereket üzemeltetnek, illetve a torrent szervereken
olyan torrent fájlokat helyeznek el, amelyekkel a szerzői jogokat megsértik és
ténylegesen vagyoni hátrányt okoznak.
A kérdés második felére
válaszolva, aki háromnál több filmet szerez meg és azok torrent fájljait
elhelyezve több ezer személy részére teszi lehetővé a filmek letöltését vagy a
filmek feltöltésére seed szervereket üzemeltet, az továbbra is bűncselekményt
követ el, mert nyilvánvaló a szerzői jogot megsértő megosztási célzat és
esetében a minimum licencdíj megállapítása is indokolt.
Az a felhasználó, akinél csak a
letöltési, megszerzési célzat állapítható meg (még akkor is ha a letöltés
közben bizonyos visszaosztás is történt) álláspontunk szerint a jelenlegi jogi
szabályozás mellett sem követ el bűncselekményt és az ő esetében nem is lenne
indokolt a fenti vagyoni hátrány egyedi megállapítása. A felhasználók
általános dekriminalizálására nincs szükség, mert a jogi szabályozás szerint
egy átlagos, csak letöltést végző felhasználó jelenleg sem követ el
bűncselekményt. (Ez alól a szoftverek kivételt képeznek, mert azok letöltése és
felhasználása a szabad felhasználásba nem tartozhat bele a jogszabály szerint.)
Egy adott torrent szerver adatfolyamából nem szűrhető ki, hogy ki az, aki csak
letölt, és kik azok, akik már letöltött műveket osztanak meg, és a felhasználók
célzata (amely általában csak a művek megszerzésére és nem megosztására
irányul) sem állapítható meg.
5. Rendelkezik-e a NAV a
szükséges szakmai és szervezeti (infrastrukturális) háttérrel a fájlcserélőkkel
szembeni hatékony fellépésre?
A NAV Bűnügyi Főigazgatóságán
működik egy speciális, szakmailag felkészült egység, az úgynevezett
Információ-technológiai Osztály, amely az ilyen jellegű kiemelt ügyekben
nyomoz. Természetesen nem csak ez az egység nyomoz a szerzői jogsértésekkel
kapcsolatban. A NAV pénzügyi nyomozói a sértettek vagy a szerzőket képviselő
civil szervezetek által tett feljelentések, a hatóságokhoz érkező bejelentések,
valamint saját operatív felderítésük, illetve észlelésük alapján indíthatnak
eljárást.
Az elmúlt időszakban több
eljárást is indítottunk fájlcserélőkkel szemben, és folyamatosan történik
ezeknek a szervereknek a nyomon követése. Az eljárások során minden esetben
érvényesül az a fent említett alapelv, hogy a NAV elsősorban a vagyoni előnyre
törekvő, illetve a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó elkövetők ellen lép
fel, és sohasem célja az egyszerű felhasználók kriminalizálása."
Címkék: büntetőjog, fájlcsere, interjú, NAV