Emlékszünk még a múlt heti hírre, miszerint a NAV úgy számítja: megosztott tartalmanként az okozott vagyoni 800 dollár filmenként? Ez az információ nagyon nem tetszik/tetszett nekem, ezért elhatároztam magam, hogy sebtiben írok a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Sajtóosztályára. A Sajtó- és Kommunikációs Főosztálya, különösen a főosztályvezető (Burillák Attila), valamint a bűnügyi szóvivő (Dr. Sárközi Alexandra) rendkívül készségesen álltak a megkeresésemhez. A kérdéseimet, és az azokra adott válaszokat csorbítatlanul közlöm az alábbiakban. Tanulságos mondatok olvashatók ki belőle a fájlcserélés általános büntetőjogi megítéléséről.
"1. Külföldi pénznem
alkalmazása annak a veszélyét rejti magában, hogy az árfolyamingadozások függvényében
(is) alakulhat a büntetőjogi felelősség megállapítása. Mi magyarázza azt, hogy
a vagyoni hátrány kalkulálásánál filmek esetén a "dollár" a NAV
számítási alapja?
Az egy filmre eső internetes
forgalmazási licencdíj megállapítása az ASVA és a jogtulajdonosok egyhangú
nyilatkozata alapján, a piaci viszonyok figyelembe vételével történik. A filmek
forgalmazása a magyar fizetőeszköz árfolyam-ingadozásaitól független nemzetközi
értéket képvisel, amely főleg az amerikai filmforgalmazók árain alapul. Ez alapján
határozzák meg a magyar forgalmazási díjakat is. A licencdíj dollárban történő
meghatározása – az árfolyamváltozások lehetőség szerinti kizárásával –
biztosítja a filmek értékének változatlanságát.
2. Mely okokból tekinti a NAV
reális számítási alapnak a szerzői és kapcsolódó jogi jogosultak által
meghatározott licencdíjat? Valóban reálisnak tekinthető, hogy a magánszemélyek
által történő hozzáférhetővé tétel a licencdíjjal megegyező vagyoni hátrányt
okoz a jogosultak oldalán? Felmerülhet-e, hogy a jogosultak a káronszerzés
tilalmába ütköző módon többet nyernek egy ilyen számítással, mint amennyit
valójában veszítenek?
A szerzői vagy szerzői joggal
kapcsolatos jogok megsértése bűncselekmény elkövetési értéke az elkövető által
a jogtulajdonosnak okozott vagyoni hátrány.
Minden jogi vagy természetes
személynek a filmek licencdíját kell megfizetnie azért, hogy egy adott filmet a
saját platformján a nyilvánosságra hozzon. Ha egy filmet a jogtulajdonos
engedélye és jogdíj megfizetése nélkül tesz hozzáférhetővé, akkor nyilvánvalóan
ezt a díjat nem fizette meg a jogtulajdonos számára, és logikus, hogy éppen
ennyi vagyoni hátrányt okozott neki.
Ez a jogdíj (800 USD) egy minimum
érték, amely egy kommersz televíziós film letöltést nem engedő közzétételéhez
kapcsolódik. A mozis vagy DVD forgalmazású premierfilmekhez ennél jóval
magasabb, akár a 3000 USD-t is meghaladó jogdíj tartozik, így ha minden filmet
egyenként értékelnénk, akkor a bűncselekményhez kapcsolódó vagyoni hátrány
ennél jóval magasabb, akár többszörös is lehetne. A jogosultak a büntető
eljáráson nem nyernek. Ennek célja az elkövetők felelősségre vonása. Az
esetleges polgári jogi kártérítés pedig a bíróság külön döntésén alapulhat.
3. Mi biztosítja azt, hogy a külföldi
(hollywoodi stb.) nagyfilmek és az alacsonyabb költségvetésű (így például
hazai) filmek esetén okozott/okozható vagyoni hátrány reálisan kerül
megállapításra?
A 800 USD-ban meghatározott
licencdíj egy kommersz (akár magyar) televíziós film díjának felel meg. A
tényleges forgalmazási díj ennél csak magasabb lehet, de az egy napi szinten
változó, piaci döntéseken alapuló összeg, amelynek megállapítása csak becslésen
alapulhat.
4. Milyen hatással lehet a NAV
fenti számítási gyakorlata a jogalkotó által elfogadott új Btk. Indokolásában
rögzített dekriminalizálási szándékra? Amennyiben a 800 dolláros minimummal
történő kalkuláció filmek esetén valós, akkor a mindenkori átváltási ráta
függvényében, vélhetően 3 film letöltésével és visszaosztásával a nagyobb
vagyoni hátrány megállapításra kerülne.
A felhasználók által történő
letöltések többsége a jelenlegi szabályozás szerint is szabadfelhasználásnak
minősül, így ma Magyarországon a „mezei” felhasználók cselekménye nem minősül
bűncselekménynek.
Bűncselekményt az követ el, aki
egy adott szerzői joggal védett művet – jogdíj megfizetése nélkül –
nyilvánosságra hoz. A „torrentezéssel” kapcsolatban több jogi vélemény is van,
amelyek közül azt tartjuk reálisnak, hogy csak a vagyoni előnyre törekvő, vagy
valóban a fenti mértékű vagyoni hátrányt okozó elkövetőket lehet
kriminalizálni.
A „torrentes ügyekben” is
elsősorban azoknak az elkövetőknek a felelősségre vonása a cél, akik vagyoni
előnyért működtetnek szervereket, vagy nagy számú felhasználó kiszolgálását
lehetővé tévő seed szervereket üzemeltetnek, illetve a torrent szervereken
olyan torrent fájlokat helyeznek el, amelyekkel a szerzői jogokat megsértik és
ténylegesen vagyoni hátrányt okoznak.
A kérdés második felére
válaszolva, aki háromnál több filmet szerez meg és azok torrent fájljait
elhelyezve több ezer személy részére teszi lehetővé a filmek letöltését vagy a
filmek feltöltésére seed szervereket üzemeltet, az továbbra is bűncselekményt
követ el, mert nyilvánvaló a szerzői jogot megsértő megosztási célzat és
esetében a minimum licencdíj megállapítása is indokolt.
Az a felhasználó, akinél csak a
letöltési, megszerzési célzat állapítható meg (még akkor is ha a letöltés
közben bizonyos visszaosztás is történt) álláspontunk szerint a jelenlegi jogi
szabályozás mellett sem követ el bűncselekményt és az ő esetében nem is lenne
indokolt a fenti vagyoni hátrány egyedi megállapítása. A felhasználók
általános dekriminalizálására nincs szükség, mert a jogi szabályozás szerint
egy átlagos, csak letöltést végző felhasználó jelenleg sem követ el
bűncselekményt. (Ez alól a szoftverek kivételt képeznek, mert azok letöltése és
felhasználása a szabad felhasználásba nem tartozhat bele a jogszabály szerint.)
Egy adott torrent szerver adatfolyamából nem szűrhető ki, hogy ki az, aki csak
letölt, és kik azok, akik már letöltött műveket osztanak meg, és a felhasználók
célzata (amely általában csak a művek megszerzésére és nem megosztására
irányul) sem állapítható meg.
5. Rendelkezik-e a NAV a
szükséges szakmai és szervezeti (infrastrukturális) háttérrel a fájlcserélőkkel
szembeni hatékony fellépésre?
A NAV Bűnügyi Főigazgatóságán
működik egy speciális, szakmailag felkészült egység, az úgynevezett
Információ-technológiai Osztály, amely az ilyen jellegű kiemelt ügyekben
nyomoz. Természetesen nem csak ez az egység nyomoz a szerzői jogsértésekkel
kapcsolatban. A NAV pénzügyi nyomozói a sértettek vagy a szerzőket képviselő
civil szervezetek által tett feljelentések, a hatóságokhoz érkező bejelentések,
valamint saját operatív felderítésük, illetve észlelésük alapján indíthatnak
eljárást.
Az elmúlt időszakban több
eljárást is indítottunk fájlcserélőkkel szemben, és folyamatosan történik
ezeknek a szervereknek a nyomon követése. Az eljárások során minden esetben
érvényesül az a fent említett alapelv, hogy a NAV elsősorban a vagyoni előnyre
törekvő, illetve a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó elkövetők ellen lép
fel, és sohasem célja az egyszerű felhasználók kriminalizálása."
Nagyon összeszedett! Kösz a kérdéseket, amiket szerintem sokunk nevében tettél fel :)
VálaszTörlésNagyon kedves vagy, de lehetett volna sokkal jobb is. Valójában a kérdések egy része költői, különösen a vagyoni hátrány kapcsán, a válasz borítékolható volt. De örülök, hogy egyben van sok fontos kérdésre sok fontos válasz.
TörlésTudomásom szerint, a letöltéskor a torrent oldal felhasználójának legalább 1:1 arányban vissza is kell töltenie, vagyis, aki egy torrent oldalt huzamosabb ideig használ "magáncélú" letöltésre, az legkevesebb ugyanolyan mértékben meg is oszt, mint amilyen mértékben letöltött. Így a fentiek értelmében, minél többet töltök le szigorúan magán célra, annál inkább kriminalizálom magam, a torrent belső "szabályai" miatt. Ha jól értem, akkor a NAV álláspontját követve, egy torrent oldal/ egy film... :)
VálaszTörlésNem feltétlenül. A seed kötelezettséget időtartam alapján is lehet teljesíteni, pl. x óráig seedelni kell. Idősebb torrenteknél gyakran túl sok a seeder, hogy ez idő alatt 1:1 arányt érjél el.
TörlésÉn azt hiszem, hogy Tibornak és az ismeretlen kommentelőnek is igaza van. Ismerek olyan gyakorlatot, ahol az 1:1 a menő, és olyat, ahol meghatározott ideig kell visszaosztani a tartalmat.
Törlés"akkor nyilvánvalóan ezt a díjat nem fizette meg a jogtulajdonos számára, és logikus, hogy éppen ennyi vagyoni hátrányt okozott neki."
VálaszTörlésmatematikusként vallom h többnyire akkor használjuk a "logikus" kifejezést, amikor valójában valami csak az mi szemszögükből tűnik magától értetődőnek, érvelni meg nem igazán szeretnének/tudnánk mellette:)
A 4. pont legalább biztató, és remélhetőleg igaz is.
:-)
TörlésIgen, a 4. pont a lényeg. A többi kérdés, mint írtam, inkább költői volt.
És mi a helyzet azokkal, akik nem vagyonszerzési célból osztanak meg mondjuk filmeket torrenten keresztül, hanem például a megfelelő seed-arány eléréséért, ami teljesebb vagy gyorsabb hozzáférést enged a fájlcserét irányító szerverekhez, vagy épp feltétele annak? Sőt nemegyszer nem is érdekli a seedelőt a tartalom, nem is kívánja felhasználni, csak megosztja a szerver segítségével a legnépszerűbb tartalmakat a seed arány javítássa érdekében...
VálaszTörlésÉs mi a helyzet azokkal, akik ugyancsak nem feltöltők, de a torrentező közösség "kedvéért" nagyszámú filmet osztanak meg, pusztán "kalózkodási" szándékkal?
"Egy adott torrent szerver adatfolyamából nem szűrhető ki, hogy ki az, aki csak letölt, és kik azok, akik már letöltött műveket osztanak meg"
Ezzel azért vitatkoznék :)
Baromság az egész "mezei" user nincs ilyen szerintem. Még ha mezei felhasználóról van szó ő is évek alatt sok-sok GB adatot tölt vissza. Ez az egész nem szól másról mint az adófizetők pénzét pocsékló 5-8 fős NAVOS álszent megélhetéséről. El tudom képzelni a napjukat azt kellene levetíteni mit "dolgoznak" napi 8 órában azt hiszem lenne ám tüntetés. Azért talán még én is fizetnék:)
VálaszTörlés