Ahogy korábban megígértem,
szeretném részleteiben (persze egy blogbejegyzés terjedelmi keretei között
maradva) bemutatni a 2013. október 17-én kihirdetett 2013. évi CLIX. törvénynek
a szerzői jogi törvényt módosító rendelkezéseit. Tekintettel arra, hogy a jogszabályban
legalább két érdemi, egyedi vizsgálatot igénylő tétel szerepel, a véleményem
ismertetését is kettébontom. A mai napon a jogszabály 16.§-a által, 2014.
október 29-ei hatállyal beiktatott [34.§ (3) bekezdés], az árva művek meghatározott
kedvezményezettek részére biztosított új szabad felhasználási esetkört
ismertetem. Minden mást egy további bejegyzésben vizsgálok meg.
Először is a biztonság kedvéért
jelzem: az árva művekkel kapcsolatos joganyag elfogadására az EU 2012/28/EK
irányelvben foglaltak miatt volt szükség. Más kérdés, hogy semmi sem indokolta
az „ilyen gyors” szabályozást. Az EU 2 évet hagyott az implementációra, amely
idő 2014. október 29-án jár majd le. Az, hogy hazánk az elsők között lépte meg,
amit egyszer úgyis meg kellett volna, nem szükségképpen rossz. Sor került
valamilyen mértékű szakmai egyeztetésre is (persze nem sokra). Mindenesetre a tény,
hogy a magyar szabályozás csupán az EU által meghatározott végső határnapon lép
majd hatályba, alapot adhat a kritikáknak, hiszen ezzel akár egy további teljes
évet bukott a szakma, hogy megvitassa ezt a felettébb lényeges jogkérdést. Mindent
egybevetve e helyütt csupán ennyi kritikával élnék az elfogadás körülményeit
illetően (szemben néhány korábbi reform során tapasztaltakkal, sőt a következő
bejegyzésben ismét kifakadni készülök).
Az árva művekkel kapcsolatos
rendelkezések (új IV/A. fejezet) strukturális szempontból három nagy részre
bonthatók:
- általános szabályok (41/A.§);
- árva műveknek az újonnan
beiktatott szabad felhasználási esetkört meghaladó mértékű, illetve nem
kedvezményezett intézmény általi felhasználásának az SZTNH általi
engedélyezésével kapcsolatos szabályai (41/B-E.§§, melyek megegyeznek a
hatályos joganyagban fellelhető rendelkezésekkel, vö.: 57/A-D.§§);
- illetve a kedvezményezett
intézmények részére biztosított új szabad felhasználás (41/F-K.§§).
Az új 41/A.§ az árva művekkel
kapcsolatos legfontosabb általános szabályokat gyűjti egy csokorba:
- mi minősül árva műnek [(1)
bekezdés];
- melyek a gondos jogosultkutatás
minimumkövetelményei [a (2) bekezdés értelmében ezt majd egy kormányrendelet
határozza meg; lásd továbbá a (6) bekezdést];
- a gondos jogosultkutatás
lefolytatásának helyszíne [(3)-(5) bekezdések];
- eljárás „félárva” művek kapcsán
(vagyis ahol több szerző közül van ismert és ismeretlen jogosult is) [(7)
bekezdés];
- továbbá az új rendelkezések általános
korlátai: az árva státusz jogosult általi megszüntetése [(8) bekezdés], illetve
a közös jogkezelés hatálya alá tartozó művek kizárása a szabályozás köréből [(9)
bekezdés; ezzel összefüggésben lásd Legeza Dénes tanulmányát a Szemlében,
illetve érdemes egybevetni a 41/F.§ (2) bekezdéssel, melyek alapján
kijelenthető, hogy relatíve csekély a kjk hatálya alá tartozó érintett művek
köre].
Ezek még úgy nagyjából rendben is
vannak. Értelemszerűen a kormányrendeletre nagy szükség lesz, hiszen fontos
lenne tudni, hogy a gondos jogosultkutatás minimuma hol húzható meg. Abban
azonban biztos vagyok, hogy e rendelet nagyon közel az egy év múlva esedékes
hatálybalépés körül fog csak megszületni. (Bár ne így lenne.)
Strukturálisan nem biztos, hogy a
legszerencsésebb az új 41/B-E. szakaszoknak az elhelyezése. Tagadhatatlan, hogy
nem a szabad felhasználások és a szerzői jog más korlátjait tartalmazó IV.
fejezet része az új IV/A. fejezet, hanem önálló egység, azonban az így
létrehozott tagolás azt eredményezi, hogy a IV/A. egyfajta ötvözete az előtte
álló IV. és az öt követő V. fejezetnek (utóbbi a felhasználási szerződések
általános szabályait tartalmazza). Vagyis egy helyen szerepelnek az általános
szabályok, egy speciális felhasználási szerződésre vonatkozó joganyag, majd
ezután egy szabad felhasználási esetkör.
Ennél is érdekesebb és fontosabb,
hogy az új 41/B.§ (1) bekezdése a jövőben nem teszi majd kötelezővé az SZTNH felhasználási
engedélyét kérelmezők részéről a gondos jogosultkutatást. Az új rendelkezés
értelmében tehát bárki kezdeményezheti az engedély kiadását, de most már nem
kell bizonyítania, hogy mindent megtett a szerző személyének vagy tartózkodási
helyének a fellelése érdekében. Ez azonban első pillantásra elég problematikus.
Az eddigi rendszerben a kérelmezőre hárult annak „bizonyítási terhe”, hogy egy
mű árva. A jövőben ez – a jelenlegi normaszöveg alapján – senkinek sem
feladata. Ugyanakkor ez akár tévedésekhez is vezethet. Említettem, hogy első
pillantásra necces a történet. A 41/B.§ (8) bekezdése ismételten
kormányrendeleti szintű jogalkotást ír elő az engedélyezési eljárás
részletszabályainak a kidolgozására. Remélhetőleg e kérdésre e normában választ
kapunk majd.
A 41/F.§ (1) bekezdés a
kedvezményezett intézmények körét a jelenleg hatályos 38.§ (5) bekezdés és 34.§
(5) bekezdésben foglaltakkal egyezően határozza meg. Eszerint ide sorolhatók a
nyilvános szolgáltatásokat nyújtó könyvtárak, iskolai oktatás célját szolgáló
intézmények, muzeális intézmények, levéltárak, valamint a közgyűjteménynek
minősülő kép-, illetve hangarchívumok. A kedvezményezett művek körét a 41/F.§ (2) bekezdése világosan
meghatározza. Ezek az irodalmi művek, filmalkotások és más audiovizuális művek, hangfelvételek. A 41/F.§ (4) bekezdése értelmében azon művek is
felhasználhatók, amelyek az előbbi művek integráns részét képezik. Ez azt jelenti például, hogy fényképarchívumokat nem illet meg a szabad
felhasználás esetköre, fényképek csak akkor digitalizálhatók, amennyiben könyvekben vagy más művekben kerültek elhelyezésre.
A 41/F.§ (1) bekezdés értelmében kétféle
szabad felhasználási magatartás kerül meghatározásra: lehívásra történő
nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétel; illetve célhoz kötött többszörözés. Logikailag
ez utóbbival szükséges kezdeni az elemzést.
Hangsúlyozni kell, hogy a
hatályos Szjt. 35.§ (4) bekezdése [különösen annak (a) pontja] jelenleg is
egyértelműen biztosítja az archiválási célú szabad többszörözést, feltéve, hogy
e felhasználásnak elsődleges célja a tudományos kutatás, az archiválás, vagy a
helyi számítógépes terminálokon történő elérhetővé tétel, és jövedelemszerzést
közvetlenül vagy közvetve sem célozza a többszörözés. Az új 41/F.§ (1) b) pont
ennél elvi és gyakorlati szempontból is szélesebb, mégis korlátozottabb szabad
többszörözési jogot biztosít.
Elvi szélesítés: a
felhasználás célja többek között a digitalizálás (ami szükségképpen a mindenkor
elérhető, digitális formátumra történő átalakítást jelenti), indexelés,
kategorizálás (mely utóbbi két magatartást egyébként nem érzem szerzői jogilag
releváns magatartásnak, a metaadatok nem védettek), megőrzés, helyreállítás
lehet. Megítélésem szerint ezek a célok az eddigi hatályos rendelkezések alá is
beilleszthetők voltak, még ha eddig a 35.§ (4) bekezdés nem is sorolta fel
valamennyit.
Gyakorlati szélesítés:
- a felhasználás további célja a
korlátlan nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétel, ami eddig a 38.§ (5)
bekezdés keretei között korlátozott volt;
- a felhasználás jövedelemszerzés
vagy jövedelemfokozás célját is szolgálhatja.
Korlátozás/feltételek:
- csakis gondos jogosultkutatás,
a szükséges nyilvántartás vezetése és adatszolgáltatás, valamint
a Belső Piaci Harmonizációs Hivatal által történő rögzítés után
kerülhet sor a felhasználásra [41/A és 41/G.§§ – ez gyanúsan el fogja majd
húzni a felhasználások megkezdését; továbbá a felhasználást követő
adatszolgáltatás illetően lásd: 41/H.§ (2) bekezdés];
- csakis a közérdekű
feladat teljesítése esetén merülhet fel a 41/F.§ (1) bekezdés
alkalmazása;
- csakis meghatározott
művek vonatkozásában lehetséges a szabad felhasználásra hivatkozni
[41/F.§ (2) bekezdés, mely rendelkezés összhangban áll az uniós irányelvvel];
- kiadatlan és mindeddig
nem sugárzott művek esetén a felhasználás csak a 41/F.§ (3) bekezdés
szerinti vélelem esetén történhet [vö. továbbá a már említett 41/A.§ (5)
bekezdéssel];
- az árva státusz jogosult
általi felszámolásával együtt a felhasználás szabadsága is megszűnik,
és a további felhasználás csakis a jogosult engedélyével történhet [41/I.§ (1)
bekezdés];
- a jogosult ismertté válását
követően a 41/F.§ szerinti szabad felhasználás fejében megfelelő díjazást
követelhet [41/I.§ (2) bekezdés]. Elvi probléma e törvényhellyel, hogy a jogalkotó nem adott
törvényi szinten semmilyen támpontot arra nézve, hogy mennyi idő után színre
lépő felhasználó kérheti a díjazás kifizetését. Érdemes e ponton szemügyre
venni a 41/B.§ (5) bekezdését, mely az SZTNH által adott felhasználási engedély
megszűnésétől (vagy a visszavonásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől)
számított öt év [praktikusan max. 5 év – vö.: 41/B.§ (1) bekezdés – és további
5 év, max. 10 év] elteltéig teszi lehetővé a díjazás követelését. A for-profit
felhasználások után az SZTNH-nál letétbe helyezett összeg az NKA-nak jár, a
non-profit felhasználók többé nem kötelesek fizetni. Egy ehhez hasonlatos
szisztéma hiánya a szabad felhasználás esetén jogbizonytalanságot eredményez
(vélhetőleg a 41/K.§-ban említett kormányrendelet fogja majd e kérdést tisztázni,
habár véleményem szerint indokolt volna, hogy ez is a törvény sorai között
kapjon helyet);
- az elért bevételek csakis
a felmerült költségekre fordíthatók (41/J.§).
Mint minden szabad
felhasználásnak, ennek is meg kell
felelnie a három lépcsős tesztnek. Meglátásom szerint a fenti korlátok
garantálják a jogelv érvényesülését, különösen a korlátozott bevételszerzés
lehetősége, illetve a szabad felhasználás megszűnése a jogosult ismertté válása
esetére.
A fenti szabályozás azt jelenti,
hogy amennyiben bármely kedvezményezett intézmény a fentieknél is szélesebb
magatartást kíván tanúsítani, akkor a 41/B-E.§§ szerinti eljárást kell
kezdeményeznie az SZTNH-nál. Ami értelemszerűen nagyon drága lenne egy
kulturális intézmény számára.
---
Címkék: árva mű, Magyarország, reform, szabad felhasználás, T-11776