A napokban
közzétette az Alkotmánybíróság azt a várva-várt határozatát, melyben
a kommentekben megvalósuló, jóhírnév sérelmét eredményező
véleménynyilvánítással összefüggésben a kommenteknek teret engedő, de azokat
nem moderáló weboldalak üzemeltetőinek a felelősségét tárgyalta a taláros
testület. A határozat szerint a szolgáltató felelőssé tehető. Szerintem
helytelen határozat született.
A 22 oldalas határozat egészének a bemutatására nem
vállalkozok, már csak azért sem, mert részben messze túlnyúlik a jelen blog
eredeti hatókörén. Mivel azonban e blog is valamilyen szinten érintett a
határozat tartalmában foglaltakra tekintettel, mindenképpen úgy érzem, hogy
véleményt kell formálnom. Már csak azért is, mert nem mindegy, hogy az én
olvasóim a jövőben milyen véleményeket osztanak meg a tudtom nélkül, és hogy
ezért aztán a blog szerkesztőjeként engem felelősségre lehet-e vonni.
A határozat alapját az az alkotmányjogi panasz adta,
amelyet a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (mint önszabályozó szervezet)
terjesztett elő a Kúria ítéletével szemben, amely megállapította, hogy az MTE
felelőssé tehető az általa közzétett - egy bizonyos ingatlanforgalmazó cég
üzleti gyakorlatát kritizáló, annak veszélyeire figyelmeztető -
állásfoglalására az egyesület honlapján elhelyezett blogfelületre érkező
kommentekért, amennyiben e megnyilvánulások az állásfoglalásban kritizált cég
jóhírnevét sértő tartalommal bírnak.
A jogvita kiinduló pontját az a kettősség adja, amely
az elektronikus kereskedelmi törvényből következik. Különbséget tehetünk
ugyanis tartalomszolgáltatók között, akik a tartalmakat vagy maguk hozzák létre
(például hírportálok), vagy saját kezdeményezésre továbbítják azokat (például
webrádiók). A tartalom előállítója vagy továbbításának kezdeményezője köteles
felelni e magatartásáért. Szerzői jogi nézőpontból ez azt jelenti, hogy
a felhasználás megkezdése előtt a (tartalom)szolgáltató köteles a szükséges
engedélyeket beszerezni, s annak keretei között folytatni tevékenységét. Ezzel
ellentétben vannak olyan közvetítő szolgáltatók, akik az iménti aktív,
cselekvést igénylő magatartással ellentétben „csupán” továbbítják, tárolják a
tartalmakat, avagy ezt valamilyen eszközzel elősegítik, megkönnyítik. Az Elker-törvény
négy ilyen közvetítő szolgáltató között tesz különbséget. Ezek az egyszerű
adatátvitel és hozzáférés-biztosítás („mere conduit”), a gyorsítótárolás
(„caching”), a tárhely-szolgáltatás („hosting”), illetve a
keresőszolgáltatás („search engine”).
Erre a kettősségre az Alkotmánybíróság a határozat
30. pontjában maga is helyesen rámutatott. Eszerint
„[a]z [Elker-törvény] 7. §-a értelmében a szolgáltatók
és a közvetítő szolgáltatók felelőssége eltér: míg a (tartalom)szolgáltató
felel az általa rendelkezésre bocsátott, jogszabályba ütköző tartalmú
információért, az ezzel okozott kárért, hiszen az információt saját maga hozza
létre, maga teszi közzé, maga bocsátja rendelkezésre, addig a közvetítő
szolgáltató habár főszabály szerint felel, azonban meghatározott feltételek
fennállása esetén mentesülhet a felelősség alól. Az [Elker-törvény] 7. § (3)
bekezdés kimondja azt is, hogy a közvetítő szolgáltató nem köteles ellenőrizni
az általa csak továbbított, tárolt, hozzáférhetővé tett információt, továbbá
nem köteles olyan tényeket vagy körülményeket keresni, amelyek jogellenes
tevékenység folytatására utalnak."
Sajnálatos ugyanakkor, hogy az Alkotmánybíróság a
fentiekből téves következtetést levonva a tárhely-szolgáltató felelősségét
objektív jelleggel megalapozottnak látta a felhasználók által közzétett, nem
moderált kommentekben előforduló, a célszemély jóhírnevét sértő
megnyilvánulások miatt, amennyiben a kommentek a tárhely-szolgáltatást is
nyújtó egyesület által eredetileg közzétett állásfoglalásra érkeztek
reakcióként. Az Alkotmánybíróság szerint ugyanis ilyen esetben a felelősség-korlátozás
kedvezményes klauzulájára az egyesület nem hivatkozhat. A határozat 39. pontja
szerint:
„Viszont a közvetítő szolgáltató az általa
előállított, vagy hozzáférhetővé tett tartalom tekintetében szolgáltatónak
tekintendő és akként felel, akkor is, ha tevékenysége túlnyomórészt közvetítő
szolgáltatás, mert az általános szabály szerint a szolgáltató felel az általa
rendelkezésre bocsátott, jogszabályba ütköző tartalmú információért [Ektv. 7. §
(1) bekezdés]”.
Az idézett pont, illetve a felhívott jogszabályhely
ugyanakkor nem alapozza meg az Alkotmánybíróság fenti minősítését. Ennek az
érvelésnek a hibája abban rejlik, hogy az irányadó Elker-törvény sehol nem
zárja ki azt, hogy egy cég egyszerre minősüljön tartalom-, illetve közvetítő
szolgáltatónak. (Sőt, a 7.§ kifejezetten kettéveszi a kapcsolódó magatartás függvényében a felelősség kérdését.) Előbbi minősítést a saját állásfoglalás közzététele alapozza
meg, amelyért, amennyiben indokolt lenne, az egyesületnek felelnie kellene.
Utóbbi minősítést pedig a kommentek – mint felhasználók által generált
vélemények – megőrzésére alkalmas tárhely nyújtásával érdemli ki a szolgáltató.
A tény, hogy a komment végső soron a jóhírnevet sértő tartalommal bír, nem
eredményezheti a kedvezményes elbírálás megszűnését e részcselekmény
vonatkozásában.
Ugyanakkor, s erre különvéleményében Stumpf István
alkotmánybíró helyesen világított rá: a jogsértéssel szemben való fellépés
lehető legarányosabb módja (az objektív felelősség megállapításával
ellentétben) az értesítési és eltávolítási eljárás alkalmazása volna. A 83. pont
szerint:
"A többségi határozat adós marad annak
alátámasztásával, hogy – ha a személyiségi jogot sértő közlemény eltávolítása a
korlátozás alternatív célja, akkor – a cél elérésére alkalmas legenyhébb
korlátozásának miért nem az ún. értesítési-eltávolítási („notice and take
down”) eljárást tekinti."
Ezzel összhangban – melyről ugyancsak a
különvéleményben olvashatunk – a Pécsi Ítélőtábla hasonló tárgyú ügyben hozott
ítélete helyesen különítette el a kétféle magatartással összefüggésben
esetlegesen keletkező felelősség kérdését, és a tárhely-szolgáltatás
vonatkozásában az értesítési és eltávolítási eljárás alkalmazhatóságát
fenntartotta. A BDT 2013. 2904 rendelkező része szerint:
"[a]z interneten hozzáférhető honlap fenntartója
(közvetítő szolgáltató) akkor tartozik polgári jogi felelősséggel a honlapra
mások által feltöltött ún. kommentek jóhírnevet sértő tartalmáért, ha a
tudomásszerzést követően haladéktalanul nem intézkedik a jogsértő tartalom
eltávolítása iránt."
Mégsem csupán a fentiek zavarnak a többségi
véleményben. Én a fenti érvelésre tekintettel értelemszerűen különvélemény
fogalmaztam volna meg, mert szerintem az AB eleve rossz vágányon indult el a
válaszadás során. Ezek mellett már nem is tartom indokoltnak azt megvizsgálni,
hogy a sajtószabadsággal kapcsolatos vélemények helytállóak-e (holott a
határozat ennek a kérdésnek túl sok teret szentelt). (Röviden és tömören amúgy:
szerintem nem minősül sajtónak az, hogy egy egyesület az állásfoglalását a
saját honlapján közzéteszi.) Nem látom meggyőzőnek azt az érvet, mi szerint a
kommenteket moderáló és a nem moderáló oldalak felelőssége közé egyenlőség
jelet kellene tenni (lásd különösen a 64. és 67. pontok). Egyrészt az
Elker-törvény (az irányelvnek megfelelően) kizárja az általános nyomon követés
tilalmát, vagyis moderálásra senki nem kényszeríthető. Ebben az esetben azonban
a jogkövetkezmény sem lehet azonos. Hasonlóképp érdekes az az érv (61. pont),
miszerint
"jelentős különbség van az internetes oldal
üzemeltetője által szerkesztett, és ekként tartalmi egységet alkotó
(tartalom)szolgáltatás és az úgynevezett Web 2.0, vagyis a közösségi oldalak és
a tisztán véleményoldalak között (például Facebook, blogszféra stb.). Ez
utóbbiaknak nincs szerkesztőjük, és ezért nem is lépnek fel tájékoztatási vagy
hasonló igénnyel: céljuk az internetes közösségbe tartozók közötti eszmecsere,
egyáltalán, a kommunikáció lehetőségét biztosítani. Ezek vagy csak a közösségbe
tartozók (regisztrálók, belépők) számára érhetők el, vagy ettől függetlenül
világosan nem alkotnak egységet, és lényegük szerint senki nem szerkeszti őket.
Ezek éppen szerkesztetlen, spontán közösségi oldalak - az internet-felhasználók
is ekként tekintenek rájuk. A blogok és közösségi oldalak viszont közelebb
állnak a VI. cikkben védett magánközlésekhez, mert az ezekben foglalt
közlésekhez csak a közlő személy által meghatározott (zárt számú) felhasználó
jut hozzá (ismerősök), akiknek ő megengedi. (A közszereplők, intézmények
Facebook-oldalai ehhez képest kivételek.) Az ilyen oldalakra az előbb
kifejtettek nem érvényesek, mert működésük elvei és gyakorlata az elemzett
tartalomszolgáltatástól alapjaiban különbözik, így róluk e határozatban az
Alkotmánybíróság nem foglalt állást."
Az e pontban foglaltak azonban részben tárgyi
tévedéseken alapulnak, és ez például pont a Szerzői jog a XXI. században blog
élete szempontjából lehet érdekes. Az AB ugyanis azt mondja, hogy a blogokra,
mint "véleményoldalakra" vonatkozóan a határozat nem irányadó. Ugyanakkor
tévedés lenne a blogokat - mint például a miénket - tisztán közvetítő
szolgáltatónak tekinteni, amelynek nincs szerkesztője. Mondjuk úgy, ezt a
blogot én szerkesztem, és hét másik kollégával együtt osztunk meg rajta egyéni,
eredeti jellegű szerzői műveket. (Amelyek néha kritikusak, jelen esetben az
Alkotmánybírósággal szemben.) Vagyis mi bizonyosan tartalomszolgáltatónak
minősülünk az írásaink vonatkozásában. Akkor ez most hogyan is van?
És valahol a probléma ebben rejlik: a határozat
egyenlőségjeleket tesz olyan helyekre, amelyeket nem járt kellőképpen körbe, és
helytelen olvasás vagy értelmezés esetén ez komoly félelmeket kelthet, de
legalábbis komoly félreértésekhez vezet.
Kedves olvasók: az én véleményem egyértelmű. A fenti
cikk tartalom, amelyet szolgáltattam, és ha esetleg ebben bárki jogát sértő
megállapítást tettem volna, ezért tartom a hátam. Az önök kommentjeiért azonban
nem, és ha bárki olyan tartalmú szöveget ír, amellyel jogászként vagy emberként
nem értek egyet (ide értendő a jóhírnév sérelmét előidéző véleményeket is),
akkor azokat észlelést követően haladéktalanul el fogom távolítani. És ezzel a
demokratikus rend fennmarad. Szerintem ez a helyes értelmezése a jogszabályoknak,
nem az, amit az AB mondott.
Update #1: A 2014. május 30-án megjelent,
2014/76. számú Magyar Közlönyben közzétették a határozatot, immáron tehát hivatalos forrás is létezik hozzá.
Update #2: Polyák Gábor kollégám más szemszögből, de hasonlóan kritikus véleményt fogalmazott meg a határozattal kapcsolatban. A gondolatait a
hvg.hu közölte le.
Címkék: Alkotmánybíróság, komment, véleménynyilvánítás