A 2014-es blogbejegyzésíró-pályázatunkra beérkezett anyagok közül Szabados Szonja dolgozatát díjaztuk azzal, hogy a blogon közzétesszük az írást. Szonja munkája a filmkritika szerzői jogi vonatkozásaira fókuszál, több szemléletes példa segítségével.
A
jelen értekezés vizsgálatának tárgya a kritikai véleményformálás és a szerző,
vagy a filmes szakma esetében a közös mű alkotóinak védelme jó hírnevük és
becsületük tiszteletben tartása végett.
A
véleménynyilvánítás szabadsága és a szerzői jog, mint személyhez fűződő jog
egyenlő mértékben megillet minden embert. Ezen jogok elsősorban természetes
személyekre vonatkoznak, és az ő káros magatartásuktól hivatottak védeni,
hiszen a véleményt csak egy értelmes, érző, emberi lény képes alkotni (bár
teheti ezt egy jogi személy képviselőjeként), mint ahogy egyéni mű alkotására
saját jellemének felhasználásával is csak az ember képes.
A
szólás szabadságát az 1948-as Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának 19.
cikke már megfogalmazta. Eszerint:
„minden személynek joga van a vélemény és a kifejezés szabadságához, amely
magában foglalja azt a jogot, hogy véleménye miatt ne szenvedjen el zaklatást
és, hogy határokra való tekintet nélkül kutathasson, átvihessen és terjeszthessen
híreket és eszméket bármilyen kifejezési módon.”
A
magyar Alaptörvényben
is helyet kapott alapjogként [Szabadság és felelősség rész: IX. cikk (4)
bekezdés], viszont a negyedik módosítás során a jogalkotó egy korlátozással
szűkítette, miszerint a véleménynyilvánítás szabadságának a gyakorlása nem
irányulhat mások emberi méltóságának a megsértésére. Az emberi méltóság egy
nagyon tágan értelmezhető keretjog, vagyis megsértése mindig a konkrét, egyedi
ügyben kerül elbírálásra.
A
közelmúltban (2014. május 13.) az Európai Unió Tanácsa által kiadott iránymutatás
is megerősíti a független média szabadságát, kiegészítve a Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában megfogalmazott kritériumok betartásának
feltételével.
Összességében
tehát elmondható, hogy hazai, közösségi, de több jelentős nemzetközi jogforrás
is védelembe veszi az emberi gondolatok kinyilvánításának szabadságát.
A szerzői jog legfontosabb jellemzői az
abszolút szerkezet, negatív tartalom, ezek alapján a szerzőt a személyhez
fűződő és vagyoni jogai kizárólagosan illetik meg, a felhasználásról csak ő
dönthet, vagy megállapodás keretében adhat rá másnak engedélyt.
Bárki,
aki ezeket a jogosítványokat jogosulatlanul használja (legyen az a névviselés,
nyilvánosságra hozatal vagy a mű integritásának joga, de vagyoni jogok körében
a jelen értekezés példája miatt, az átdolgozás), jogsértést követ el, ami
polgári jogi, de akár büntetőjogi következményekkel is járhat.
A
szerzői jog korlátozásának tekinthető szabad felhasználás esetében is kiemeli a
törvény szövege (33.§),
hogy az csak annyiban megengedett, illetve díjtalan, amennyiben nem sérelmes a
mű rendes felhasználására és indokolatlanul nem károsítja a szerző jogos
érdekeit, továbbá amennyiben megfelel a tisztesség követelményeinek és nem
irányul a szabad felhasználás rendeltetésével össze nem férő célra.
Jelen
értekezés példája a Youtube-on ismertté vált Hollywood Hírügynökség, egy
internetes filmkritikai portál, mely a médiában újdonságnak számító vagy a
klasszikus filmművészeti alkotásokat veszi górcső alá, s kíméletlenül elemzi
azok minden egyes momentumát. A kritika
fogalma: „Bírálat, értékelés, a feladata mű elbírálása, a művész segítése és a
közönség tájékoztatása”, tehát vagy a csalódását fejezi ki vagy pedig
dicsérettel látja el a művet. A pozitív kritikával szemben egy szerző sem lép
fel, művüknek hasznos, hiszen népszerűsíti azt, de vajon a negatív kritika
megsértheti e a szerzői jogot?
A
narrátor – egyben filmkritikus – a munkájával több pontban is érinti a helyzet
kétes megítélését:
1.
Ha, amennyiben szabad felhasználás során készül a véleményformálás, akkor
bizonyítani kell annak kritikai elemzésre szánt voltát. Magyarországon a
szerzői jogi törvény lehetőséget ad nyilvánosságra hozott film részletét
szemléltetés céljából iskolai oktatás vagy tudományos kutatás során
felhasználni. Az Egyesült Államok 1976-os szerzői jogi törvénye viszont elsőként
sorolta fel a kritikát az ún. fair use teszt keretében (§107), ezzel
jelentősebb védelmi alapokat teremtett neki.
2.
A szerző vagyoni jogosítványai közül az átdolgozás jogát és a transzformált mű,
mint új alkotás jogi oldalát érdemes megvizsgálni. Ennek tekintetében az
amerikai jog egyértelműen az újat részesítené védelemben. A legtöbb videó
esetén a tartalom legnagyobb része a narrátor nézőkhöz intézett közvetlen
monológja. Azokban a videókban, ahol a narrátor nem jelenik meg a képernyőn, a
mű egésze alatt akkor is hallatszik a kommentár. Ez azt jelenti, hogy a
tartalom az ő szubjektív véleménye a filmről és nem maga a film. Itt viszont az
a kényes kérdés merül fel, miszerint a kritika megsértheti-e a szerző vagy a
színész jó hírnevét? Mint már említettem, a dicséreten kívül rosszalló bírálat
is születhet egy alkotásról, ez természetes is, de vajon mennyire lehet igaz?
Idéznék a Hollywood hírügynökség egyik kiemelkedően magas nézettségszámú
videójából, mely a világ társadalmát is megosztó műről szól, nevezetesen a
Twilight-sagáról.
Ebben
az írót és a munkáját is súlyos bírálat éri: „a műnek üzenete van, amit
kimondatlanul akar bevésni a romantikából betévedt fogyasztók fejébe”. Itt
hosszasan sorolja a könyv mondanivalójának és karaktereinek hibáját, melyből
azt a következtetést vonja le, hogy a mű egy olyan gondolati síkot képvisel,
ami „rosszindulatú”.
A
színésznőről is fogalmaz meg kritikát: „Kristen Stuart más, ez a nő generációnk
legtehetségtelenebb női színésze”. A kritika főként egy szubjektív
véleménynyilvánítás, melyet konkrét tényekkel nehezen vagy akár nem is lehet
alátámasztani, teljesen egyénfüggő. Ezzel ellentétben egy internetes
cikk – jóval objektívebb irányból közelítve – arra világít rá, hogy a jó
kritikus akkor hiteles, ha az objektivitásra törekszik, viszont az önmagán
átszűrt benyomáshalmaz alapján az egyéni meglátásokat nem képes teljes
mértékben kizárni, és nem is szabad, hiszen a hozzáadott véleménytől lesz
értéke annak, amit mond. Ha elég információt tartalmaz, akkor a néző
individuuma is szükséges ahhoz, hogy a kritikában rejlő igazságtartalom
feltáruljon. „Ideális esetben a két szubjektum (a kritikus és az olvasó)
együtthatója objektívvé kumulálódhat, csak tudni kell olvasni és értelmezni,
vagyis a számunkra objektív információkat kihámozni.”
Visszatérve
a jóhírnév megsértéséhez, akkor van jelentősége a bírálatnak, ha valaki elhiszi
az állítottakat és saját magában nem ellenőrzi annak igazságát. A hiteles
kritikához tartozik, hogy maga az író is hiteles legyen és értsen az objektív
körülmények megfelelő értelmezéséhez, mert ekkor fogadható el a véleménye
valósnak.
3.
Az utolsó elemzési szempont az anyagai javak szerzésével kapcsolatos. Jelen
esetben a filmkritikus felsőoktatási tanulmányai során (Színház- és
Filmművészeti Egyetem) indította el a filmkritikai hírportálját, vagyis a
tevékenység az iskolai foglalkozás körébe esik.
A
videói sikerei után a Hollywood Hírügynökség híressé vált, a név szerzői jogi
védelem alatt áll, sőt a rajongók egyedi logóval ellátott pólókat
vásárolhatnak, amivel viszont haszonszerzés valósul meg. Kérdéses akkor, hogy a
szabad felhasználás jogszerűsége fennmarad-e, hiszen a törvény elsősorban az
oktatási, tudományos célkitűzést fogalmazza meg (a nonprofit jelleget),
ugyanakkor a felhasználás még közvetve sem irányulhat jövedelemszerzésre.
A
másik súlypont az anyagi javak esetében a szerzőkre gyakorolt negatív hatás,
ugyanis a filmek kiértékelése után a narrátor mindig rátér arra, hogy szerinte
érdemes-e megnézni a filmet vagy sem. Sokszor nem javasolja, ezzel pedig
károsítja a szerzők jogos érdekeit, mivel a filmgyárosok és az egyéb közreműködők
potenciális jövedelemszerzéstől esnek el.
Végső
összegzés alapján az mondható el, hogy a kritikai elemzés nem sérti a szerzői
jogot, sőt, maga is annak védelme alatt áll. Természetes, hogy negatív
véleményt nyilvánítanak mások szellemi munkájáról, ugyanakkor a kritika csupán
iránymutató, vagy a mű megértését szolgáló tájékoztató, szubjektivitása miatt
viszont vékony határ választja el a rossz hírnévvel való beszennyezéstől. Ha a
kritika célja egyértelműen csak a mű szakmai értékelésére vagy laikusban a mű által
kiváltott egyéni tetszés/nemtetszés megfogalmazására és nem mások emberi
méltóságának sértésére irányul, akkor nem vonható felelősségre a kritika írója.
„Azt
gondolom, hogy a kritika egy olyan csodálatos és érdekes szerzet, ami
egyrészt a humán vonalhoz, sőt, a művészetekhez közelít, hiszen stílus,
nyelvtudás, humor, jó indulat, kultúra, műveltség (minden, ami emberi) kell
hozzá, másrészt viszont egyfajta mérnöki pontossággal megtervezett eszköz is
egyben, amit azért készítünk, hogy az olvasók igény szerint
(fel)használhassák.”
Természetesen
erre a tényre közvetlenül nem lehet igényt alapítani, mivel a mozielőzetessel
és rövid leírással a nézőket tájékoztatják a várható tartalomról, ráadásul a
korábbi idézet alapján a jó fogyasztó magában is leellenőrzi az információk hitelességét, jelen esetben
megnézi a filmet.
---
Szabados Szonja a Szegedi Tudományegyetem Állam és
Jogtudományi Kar harmadéves joghallgatója, aki polgári jogi tudományok iránt
érdeklődik. Ebben az évben ismerkedett meg a szerzői joggal, de szeretne
tovább foglalkozni ezzel a jogterülettel, valamint a reklámjoggal.
Tanulmányai befejezése után gazdasági jogi területen szeretne elhelyezkedni.
Címkék: filmkritika, Szabados Szonja, szerzői jog, Twilight, verseny