Mostanában megszállott módjára olvasom az EuB magáncélú másolatra tekintettel fizetett jogdíjak kérdésében született ítéleteit. Ennek a sornak legfrissebb darabja egy néhány hete ismertetett főtanácsnoki indítvány, amely a népmesei mintára meg is válaszolta, meg nem is válaszolta meg a dán bíróság által feltett kérdéseket. Komolyabb elemzésbe ehelyütt nem kívánok bocsátkozni - amúgy is végelegesítem a témában íródott cikkemet, az érdeklődök majd abban megtalálhatják magvas gondolataimat - de az indítvány rövid tartalmi összefoglalását azért indokoltnak érzem közölni.
Az ügy leglényegesebb elemének Villalón
főtanácsnok azt tartotta, hogy vajon a méltányos díjazás beszedhető-e a
mobiltelefonokban használt memóriakártyák után. Az alapügyben eljáró dán
bíróság által feltett precízen körülhatárolt kérdések két csoportban összevonva
kerültek tárgyalásra: a második kérdéscsoport általánosságban szólt a magáncélú
másolás után járó díj meghatározásának egyes szempontjairól, a harmadik
kérdéscsoport pedig a díjazás beszedésének egyes módozatairól.
A fő kérdés vizsgálatát is két elemre
bontva tárgyalja a főtanácsnok, ugyanis először arra keresi a választ, hogy a
memóriakártyák tekintetében általánosságban beszedhető-e a díjazás; ezt
követően pedig arra tér ki, hogy az a tagállami szabályozás, amely díjazást ír
elő a memóriakártyák után, de nem teszi ezt meg a más adathordozók (pl. mp3
lejátszók és iPodok tekintetében), összeegyeztethető-e az InfoSoc-irányelvvel.
Mindenekelőtt ismét leszögezésre került
az az elv, hogy a készülékek vagy berendezések többszörözésre való puszta
alkalmassága elegendő a magáncélú másolat után járó díj igazolására, amennyiben
ezeket természetes személy részére bocsátják rendelkezésre magáncélú másolat
elvégzése céljából. Mivel „egyáltalán nem vitatott a mobiltelefonokban használt memóriakártyák
alkalmassága arra, hogy természetes személyek művek vagy más védelem alatt álló
teljesítmények többszörözésére alkalmas adathordozókként használják, a
magáncélú másolat utáni díj ezen adathordozók tekintetében történő beszedése
nem tekinthető jogellenesnek, amennyiben azt valóban természetes személyektől,
mint a díjfizetés egyedüli kötelezettjeitől magáncélra történő használat
fejében szedik be.” Ez azt jelenti, hogy a hordozók célja nem vehető figyelembe, vagyis az a tény,
hogy a mobiltelefonokban található memóriakártyák elsődleges vagy legfontosabb
célja nem a magáncélú másolás, nem lehet akadálya a jogdíj megállapításának.
Az egyes adathordozók közötti
különbségtétel kapcsán a főtanácsnok először meghatározza azt, hogy a dán
jogalkotó nem analóg vagy digitális mivoltuk alapján, hanem aszerint tett
közöttük különbséget, hogy azok eltávolíthatók-e (pl. CD-ROM, mobiltelefonokban
használt memóriakártya), vagy pedig más berendezésekbe vagy készülékekbe vannak
beépítve (pl. mp3-lejátszók, iPodok). Az ügy aktái alapján egyébként nem tűnik
az ki, hogy ezt a különbségtételt statisztikai adatokkal vagy a többszörözések
jogosultakra gyakorolt gazdasági hatásaival igazolták. A
főtanácsnok elismeri, hogy bizonyos szempontok mentén a különbségtétel releváns
lehet, azonban az adathordozók eltávolíthatósága önmagában nem tekinthető ilyen
körülménynek. Vagyis a dán szabályozás, úgy tűnik, nem felel meg az
InfoSoc-irányelv rendelkezéseinek.
A második kérdéscsoportot, vagyis a
magáncélú másolat után járó díj általános szempontjait is részegységekre bontva
vizsgálja a főtanácsnok. Elsőként a többszörözés díjazástól függővé tett vagy
nem függővé tett engedélyezésének hatásáról fejti ki álláspontját. Átfogalmazva
a kérdést, ez voltaképpen azt jelenti, hogy a jogosultak és a felhasználók
által visszterhesen kötött felhasználási megállapodásoknak a méltányos
ellentételezését célzó, magáncélú másolat utáni díj beszedésére gyakorolt
hatásáról való határozást jelenti.
Ennek kapcsán mindenekelőtt az
InfoSoc-irányelv (35) preambulumbekezdését citálja, amely a kettős díjfizetést
igyekszik kiküszöbölni ugyanazon felhasználási cselekmény után. Ennek fényében „abban
a többé-kevésbé valószínű esetben, amelyben megállapítható, hogy a jogosultak
kifejezetten engedélyezték a védelem alatt álló művek magáncélú többszörözését,
és az említett engedélyért e jogcímen díjat vagy bármilyen más egyenértékű
méltányos díjazást kell fizetni, az ilyen többszörözésért nem szedhető be
további méltányos díjazás.” Ez
egyben azt is jelenti, hogy a tagéllamoknak rendelkezni kell arról, hogy ilyen
esetekben a méltányos díjazás megfizetésére felszólított természetes személy e
díjazást visszatérítését kérheti és megkaphatja.
Másrészt a hatásos műszaki intézkedések
hatását is vizsgálja a főtanácsnok, amely voltaképpen abban áll, hogy a
méltányos díjazás beszedhető a hatásos műszaki intézkedések jogosultak általi
használatától függetlenül, ennek konkrét végrehajtása kapcsán azonban Villalón főtanácsnok álláspontja
szerint a Bíróságnak nem kell választ adnia a tagállami bíróság által feltett
kérdésre.
Ezt követően a magáncélú másolat
forrásának hatásával kapcsolatban von le bizonyos következtetéseket a
főtanácsnok. A forrás jogszerűségével kapcsolatban kiemeli mindenekelőtt azt,
hogy a kérdést előterjesztő bíróság nem szolgál pontosítással arra nézve, hogy
mit ért a „jogszerűen másolt fájlok”, „jogszerű forrásból” vagy „engedély
nélkül” kifejezések alatt, különös tekintettel arra, hogy ezek a fájlok milyen
körülmények között és milyen feltételekkel szerezhetők meg. Vagyis nem lehet
megállapítani azt, hogy a magáncélú többszörözésük hátrányt okozhat-e a
jogosultaknak, ami alapján a méltányos díjazás beszedhető lenne. Emiatt pedig a tagállami bíróság kérdésére nem adható válasz.
A harmadik személyekhez tartozó forrásokból
megvalósított magáncélú többszörözés kérdése is ezt követően elemzésre kerül. Harmadik
személyekhez tartozó források alatt a főtanácsnok azokat az eseteket érti,
amelyekben a harmadik személy tulajdonában álló és abban maradó CD-ROM-ot vagy
DVD-t vagy védelem alatt álló művekről készült olyan fájlokat többszöröz,
amelyek felhasználási engedélyei a magáncélú többszörözést megvalósító
személyhez képest harmadik személy tulajdonát képezik. Ebbe egyrészt belefér az, hogy bizonyos felhasználások teljesen hasonlóak az
interneten jogellenesen terjesztett művek felhasználásával megvalósított
többszörözésekhez, másrészt viszont az esetek diverzitása miatt ez az összehasonlítás nem magától
értetődő, vagyis nem tűnik lehetségesnek egyetlen és egységes választ adni a tagállami
bíróság kérdésére, mivel több különbségtétel és pontosítás szükséges a
többszörözés forrása és a többszörözés alapjául szolgáló helyzetek figyelembe
vételével.
Ezen kívül pedig a minimális hátrányról,
mint a méltányos díjazás szempontjáról tesz megállapításokat a főtanácsnok,
ugyanis a minimális hátrány az InfoSoc-irányelv (35) preambulumbekezdése
értelmében nem keletkeztethet díjfizetési kötelezettséget. Ennek megállapítása
és részletszabályainak megalkotása tekintetében viszont a tagállamok széles
mozgástérrel rendelkeznek, továbbá a minimális hátrány esetére alkalmazandó
eltérések megalkotása pusztán lehetőség, de nem kötelezettség. Vagyis önmagában az a körülmény, hogy a memóriakártyákra történő másolás a
jogosultaknak csak minimális hátrányt okoz, nem zárhatja ki a díjazás valamely tagállam
általi beszedését.
Végül pedig a főtanácsnok a harmadik
kérdéscsoportban felvetődött problémára, vagyis a díj beszedésének
részletszabályaira ad választ. A dán bíróság azt az alapvető kérdést teszi fel,
hogy az InfoSoc-irányelvvel ellentétes-e az olyan tagállami szabályozás, amely feltétlen
kötelezettséget ír elő a mobiltelefonokban használt memóriakártyák gyártói
és/vagy importőrei számára a magáncélú másolat utáni díjnak e kártyák
tekintetében történő megfizetésére, azaz anélkül, hogy a kártyákat forgalmazó
üzleti fogyasztóknak értékesítő gyártóknak és/vagy importőröknek tudomásuk
lenne arról, hogy a vállalkozások a kártyákat magánszemélyeknek vagy üzleti fogyasztóknak
értékesítik tovább. Ezt követően a tagállami bíróság különböző helyzeteket
vázol fel, ahol a díj megfizetése alóli mentesítésre, vagy a díj
visszatérítésére vonatkozóan befolyással lehetnek a kérdés megválaszolására.
A Bíróság korábbi döntéseiben kifejezett
elvek összefoglalását követően a főtanácsnok kifejti, hogy az alapügyben eljáró
bíróság nem adott olyan tájékoztatást, amely alapján megállapítható lenne, hogy
a dán szabályozás megfelelően biztosítja azt, hogy a méltányos díjazás
ténylegesen kizárólag a magáncélú másolatok után kerüljön megfizetésre. Vagyis a főtanácsnok gyakorlatilag azt javasolja a Bíróságnak, hogy a már
kimondott elvek alapján a kérdést előterjesztő bíróság feladata a körülmények
értékelése és azokból a megfelelő következtetések levonása.
Címkék: Európai Bíróság, Európai Unió, főtanácsnoki indítvány, InfoSoc-irányelv, magáncélú többszörözés, üreshordozó díj