Kezdő
gitárosok a tábortűzi akkordarzenállal való ismerkedéseik során gyakran
tapasztalhatják, hogy egymástól teljesen független dalok kísérete során is
azonos mozdulatsorral kell operálniuk a rendelkezésükre álló hat húr, és
huszonegy fekvés fölött. Aki például Kenny
Wayne Shepherd Blue on black című dalának elsajátítására tesz kísérletet,
látni fogja, hogy ujjaival ugyanazon metódus szerint kell eljárnia, mint a Lynyrd Skynyrd ikonikus nótája, a Sweet Home
Alabama esetében. Mielőtt azonban nagy bőszen bárki is „gyermekrablást”
kiáltana, érdemes alaposabban körbejárni a problematika eredőit, véleményem szerint különbséget lehet és kell ugyanis tenni
plágium és koincidencia között. A zenei plágiumok megítélésénél e kettő
következetes elhatárolása iránymutató lehet.
Kurt Vonnegut szerint az
irodalom huszonhat fonetikai jel, tíz számjegy és mintegy nyolc központozási
jel vízszintes sorokban való tetszőleges elrendezése, az
e jelek legkülönfélébb permutációi által rendelkezésre bocsátott lehetőségek
végessége fölött pedig maga a szerző is eltűnődik. Ha mindezt a zenére
vetítjük, amely voltaképpen mindössze 12 hang meghatározott törvényszerűségek
szerinti egymáshoz való viszonya, mindjárt óvatosabban fogunk bánni a
személyhez fűződő szerzői jogok megsértésének e legdühítőbb esetével, a
plágiummal is.
A
szerzői jog alapvetően nem az ötletet, vagy az alkotás témáját, illetve
tartalmát, hanem az ötlet és a téma szerző általi egyéni megvalósítását, az
eredeti, azonosíthatóan kifejezett gondolatszövedéket védi. Úgy
vélem, hogy az eredetiség zsinórmértékének meghatározása és elvárása minden
művészeti ágban mást jelent, hiszen a kiindulópont és a kontextus, az alapanyag
minden esetben merőben más. Vegyünk egy konkrét példát!
Petőfi Sándor A helység
kalapácsa című művében (a példa működőképessége érdekében az oltalmi idő
kérdésétől gálánsan tekintsünk most el) egy névtelen falu cifra jelzőkkel
felruházott lakói és mesteremberei közti ármánykodásokról, szerelmi
sokszögekről ír, miközben a klasszikus eposzi kellékek bőkezű eszköztárát
vonultatja fel.
Nyilvánvaló, hogy remekműve okán azonban nem illeti meg kizárólagosság se az
eposzparódia műfaja, se a szerelmi sokszögek, de még csak a helyszín
vonatkozásában sem, hiszen a mű témája, a gondolati tartalom egyik szerző által
sem sajátítható ki, minden alkotónak joga van az adott témában művet létrehozni. Tovább
menve: noha Petőfi alkotásának főszereplőjét „Szélestenyerű Fejenagy”-nak
hívják, aligha sérteném meg szerzői jogait akkor, ha egy készülő írásomban úgy
jellemezném a protagonistának megtett lakatost, mint akinek „nagy feje”, és
„széles tenyere” van. Ennek oka pedig nem más, mint hogy az irodalom alapanyaga
a szó, amíg pedig művem több mint valamely már meglévő alkotás szolgai
másolata, addig
eredetinek minősül, jogi értelemben legalábbis.
A
zene ősanyaga a hang, amely valamely rugalmas test rezgésbe jöttével
keletkezik, és amely rezgést a levegő juttat el fülünkhöz. A hangok egymáshoz
való viszonyukat tekintve szigorú rendszert alkotnak: meghatározott sorrendbe
illesztésükkel hangsorokat, skálákat, egyszerre megszólaltatásukkal hármas-,
négyes-, ötöshangzatokat kaphatunk, melyek szintén következetes szabályok
szerinti egymásutánisága nyomán eltérő hangulatok kiváltására alkalmas
harmóniák csendülnek fel. A
zenének általában a harmóniamenet jelenti azon komponensét, amelyet a szerzők
szeretnek, vagy legalábbis szeretnének kizárólag magukénak tudni. Ennek
dacára viszont hogyan fordulhat elő mégis az, hogy példának okáért (csak hogy a
bejegyzés apropójául választott mottó szempontjából aktuális legyek) Bob Marley No woman, no cry című, méltán
emblematikus dala lekísérhető ugyanazokkal az akkordokkal, mint a Beatles Let it be, Frank Zappa Bobby Brown goes down, vagy a Hobo Blues Band Hajtók dala című, szintén nem az ismeretlenség
homályában rejtőző slágerei?
A
válasz, úgy vélem, a zene sajátosságai és törvényszerűségei között keresendő.
Amíg az irodalom nyersanyaga a szó, a képzőművészeté a szín és a forma, addig a
zenéé a hang. Mint már említettem, az irodalmi alkotás témája lehet a
cselekmény, a helyszín, a szereplők egymás közti viszonya. A zene „témája” a
hangsor, a skála, a dallam, a zene szövete, maga a harmónia. A dal- és
zeneszerzők minden esetben abból az eszköztárból merítenek, amelyet a
rendelkezésükre álló 12 hang variánsai biztosítanak számukra. Következésképpen
a zenei művek esetében sem a zene építőköveiből meghatározott törvényszerűségek
szerint kirakott alapegységek, hanem ezek egyéni, eredeti megvalósítása és
művész általi kifejezése az, amely szerzői jogi oltalomban részesülhet. A
fenti példák tükrében mindez azt jelenti, hogy tehát nem a C – Am – F – G
akkordmenet, de nem is az ehhez tartozó basszus és ritmuskíséret az, amely jogi
védelemben részesülhet, hanem maga a konkrét, komplex dal, legyen az akár a Don
Quijote ébredése a Quimby-től, akár a
Jutka a Kispál és a Borztól.
Egyes
szerzők úgy vélik, hogy a zenei alkotásoknak szerves részét képezik bizonyos,
oltalomban nem részesíthető közjavak, melyek egyszerre mindenkiéi és senkiéi.
Természetesen le lehet vonni ettől eltérő következtetéseket is, annyi azonban
bizonyosnak látszik, hogy a zenei plágiumok és a szolgai utánzás megítélése
során nem vonatkoztathatunk el az adott művészeti ág sajátosságaitól, a közös
alapanyagtól, hiszen ahogy Keith Richards
is mondta: „Valójában egyetlen dal van csak, ezt valószínűleg Ádám és Éva
énekelte. Minden más csak a változata ennek.”
A reciklált
anyag kifejezést Ürmös Attila használja.
---
|
Török Soma |
Török Soma jelenleg
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi karának az
utolsó vizsgaidőszaka előtt álló hallgatója. Magánjog mellett elköteleződött
érdeklődése egyelőre a témák elég tág körét öleli fel, a szerzői jog pedig e
témák között is előkelő helyen szerepel. Bár az OTDK-n a Szellemi Tulajdon
Nemzeti Hivatalának különdíját elhozó dolgozata, amely a versenyt megelőzően
az NMHH-tól is díjazásban részesült, nem ebben a tárgykörben írta, a jövőben
szeretné valamilyen módon szintetizálni az őt érdeklő kérdéseket. Ez a törekvés leendő pályáról alkotott elképzeléseire is jellemző: a doktori iskola elkezdése mellett e kérdések gyakorlati oldalát is szeretné mélyrehatóan megismerni, akár az ügyvédi hivatás keretei között is.
Címkék: plágium, Török Soma, verseny, zeneipar