2015. november 23-án kézhez kaptam az Infokommunikáció és Jog című folyóirat
legújabb számát. Ennek "Első oldal" rovatát ezúttal én jegyeztem.
Örömmel osztom meg a teljes szöveget a blog olvasóival.
"Julia Reda, a német Kalózpárt Európai Parlamenti képviselője 2015. január 14-én közzétette az
InfoSoc-irányelv módosításával kapcsolatos jelentésének a tervezetét. A
képviselő szerint megérett az idő a reformra, mivel az
irányelv által elérni kívánt harmonizáció – különösen a korlátozások és
kivételek vonatkozásában – nem járt sikerrel; a szerzői jog társadalmi támogatottsága
is lecsökkent; a digitális belső piac pedig, mely az EU alapvető politikai
célkitűzéseinek „digitális vetülete”, kizárólag egy egységes európai szerzői
jogcím bevezetésével érhető el.
A Reda-jelentés kiállt a szerzői jog által nem védett tartalmak korlátozásmentes
hozzáférhetősége, illetve a jogosultak szerzői jogról történő önkéntes
lemondásának engedélyezése mellett. A védelmi idő oly módon történő harmonizálását (csökkentését) javasolta,
hogy az nem haladhatja meg a Berni Uniós Egyezményben előírt post mortem auctoris
50 évet. A korlátozásoknak és
kivételeknek az analóg világgal azonos módon kell a digitális környezetben érvényesülniük,
a tagállamoknak kötelezően implementálniuk kell az irányelvben rögzített valamennyi korlátozást és kivételt, melyeket a
továbbiakban „rugalmasabban” kell értelmezni, valamint nem lehet a korlátozások
és kivételek ellentételezéseként törvényi engedélyeket/díjigényeket bevezetni.
A jelentés az átalakító felhasználások
rugalmas elbírálását, a szabad linkelés, illetve a nyilvános helyeken található
szerzői művek fotók vagy videó útján történő magáncélú többszörözésének
lehetővé tételét javasolta. Kiállt a karikatúra és paródia célú, valamint a jelenleginél
sokkal szélesebb körű oktatási célú korlátozások és kivételek kötelező
bevezetése, a szöveg- és adatbányászat támogatása, valamint a könyvtáraknak
biztosított korlátozások és kivételek szélesítése mellett, különösen az
e-haszonkölcsönzés tárgyában.
Az Európai Parlament számottevő társadalmi és politikai vitát követően 2015. július 9-én fogadta
el a jelentés számos módosításon átesett változatát. Ahogy az rendre lenni
szokott, a vita néhány kevésbé kardinális, ugyanakkor könnyen emészthető,
populista kérdésre összpontosított, miközben a szerzői jog jövőjét érdemben
meghatározó több témakör is elsikkadt.
A legismertebb „hype” a szerzői jog által védett köztéri épületekről (esetleg azokhoz kapcsolódó
jogvédett alkotásokról) készített fényképek felhasználásával függött össze. A
stílszerűen panorámaszabadságnak nevezett problematika azonban minden
értelemben csupán buboréknak bizonyult: szép nagyra nőtt; sokáig ott lebegett a
szemek előtt, elterelve a figyelmet fontosabb dolgokról; a súlya elenyésző volt;
és egyszer csak kipukkadt.
Ez a buborék akkor kezdett el nőni, mikor Reda jelentésében elutasította azt a francia és
belga (illetve néhány további uniós tagállamban létező) nemzeti szabályt, amely
kizárta a köztéren elhelyezett szerzői jogilag védett műalkotások és épületek
szabad (vagyis engedély és díjfizetés nélküli) felhasználását. A Reda-jelentés
ezen pontját azonban az Európai Parlament Jogi Bizottsága 2015. június 16-án
módosított tartalommal utalta a plenáris ülés elé. E módosítás az üzleti célú
felhasználásokat kivette volna a korlátozások és kivételek köréből.
A találgatások, petíciók, sőt egyenesen támadások ezután felerősödtek, kétségbe vonva nem
csupán a parlamenti képviselők hozzáértését, de magának a szerzői jogi
rendszernek az indokoltságát is. Magyarországról is ismerünk nyilvános petíciót
a Magyar Fotóművészek Szövetsége tollából. Több körülmény is nehezíti az objektív
vélemény formálását. Ilyen egyrészt az üzleti célú felhasználás definíciójának hiánya.
Pontosabban annak egyértelmű tisztázása, miként értékelhető a magánszemélyek
által magáncélra készített fényképek közösségi médiafelületeken történő
elhelyezése. Másrészt a szabad felhasználás egyértelmű rögzítése hiányában [vö.:
a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 68.§ (1) bekezdésével] senki
sem vonhatja kétségbe az egyébként jogvédett tartalmak jogosultjainak azon
igényét, hogy az üzleti célú felhasználások esetén ellentételezésre tartson
igényt. Harmadrészt a közbeszéd a panorámaszabadságért vívott harcot – a
francia és a belga jog érintettsége okán – az Eiffel-toronnyal (pontosabban a
már közkincsbe tartozó Eiffel-torony esti kivilágítását adó szerzői jogilag
védett fényjátékkal) és az Atomiummal állította párhuzamba. (Utóbbi tervezőjének,
André Waterkeynnek a 2005-ös halála okán ez az épület még hosszú ideig élvezi a
szerzői jog oltalmát.) Miközben e fényjáték védettségét francia bírósági ítélet
is megerősíti, arra vonatkozóan nincs iránymutatás, hogy a „nem fényjáték”
kivilágítás részesülhet-e jogvédelemben.
A buborék akkor durrant ki, mikor az Európai Parlament az eredeti Reda javaslattal összhangban
fogadta el a jelentést.
A szerzői jog reformfolyamatával kapcsolatban az igazi probléma mégsem a fenti „sok hűhó
semmiért”. (A magyarok számára talán nem is érdekes ez a végkimenetel az Szjt. említett
rendelkezése okán.) Inkább az, hogy a jelentés számos olyan eleme, amely
társadalmilag és jogilag egyaránt kiemelkedő figyelemre méltó, alig kapott
figyelmet. Ilyen például az Európai Bíróság által – sok szempontból kétséges
érveléssel – megerősített linkelés szabadsága; az Európai Bizottság által
hatástanulmányokban is vizsgáltatott könyvtári szabad felhasználások
szélesítése, illetve az e-haszonkölcsönzés esetleges bevezetése; a tudományos
munkát és az adatok (kulturális javak) megőrzését segítő adatbányászat
támogatása; az internetes tartalomszolgáltatásokhoz történő hozzáférés területi
alapú korlátozását (geo-blocking) biztosító gyakorlatok felszámolása.
Az Európai Parlament által jóváhagyott jelentés azonban csak a kezdet. Az Európai Unió
jogalkotási mechanizmusa alapján az InfoSoc-irányelv módosítása terén az
Európai Bizottság és a Tanács is kompetenciával bír. Az Európai Bizottság 2015.
május 6-án hozta nyilvánosságra a „digitális egységes piacra” vonatkozó
jelentését (melyet Oettinger és Ansip biztosok jegyeztek). Ez a tervezet
értelemszerűen nem az InfoSoc-irányelv reformját helyezi a középpontba, ám a
Reda-jelentéssel több szempontból is átfedést mutat. Ilyen a geo-blocking (és ezen keresztül az
eltérő tagállami árazások) felszámolása és az adatbányászat támogatása. Ezek
mellett helyet kapott a dokumentumban az online szolgáltatások „hordozhatósága”
(a jogszerű előfizetések külföldről is hozzáférhetők legyenek), valamint a
Jogérvényesítési és a Műhold-irányelv reformjának ígérete.
Ha valamiről a társadalmi vitának folynia kellene, az a két eltérő irányból érkező
reformkoncepciók keresztmetszete. Összességében azok a javaslatok, amelyek a
társadalom és a szerzői jogosultak érdekei közötti egyensúlyt képesek
fenntartani, miközben hozzájárulnak a digitális egységes piac megvalósulásához,
és ennek részeként innovatív környezetet biztosítanak az online piac
szereplőinek.
Azok számára pedig, akiknek továbbra is bajuk van a francia szabályozással, van egy jó
hírem: bár az Eiffel-toronyból csak egy van, a magyar Országház szabadon
fényképezhető!
Bibliográfiai adatok: Mezei Péter: Első oldal, Infokommunikáció és Jog, 2015. július-szeptember, 62-63. szám, p. 45.
Címkék: InfoJog, panorámaszabadság