Hiába kapott rendkívül jó kritikákat Tarantino
legújabb, 2015 december végén bemutatott ’Az aljas nyolcas’ (angolul: The
Hateful Eight) című filmje, a kultrendezőnek nincsen ideje kiélvezni a sikert.
Két forgatókönyvíró, Oscar Colvin Jr. és fia, Torrance J. Colvin, a Washingtoni
Szövetségi Bírósághoz benyújtott keresetlevelükben ugyanis azt állítják:
Tarantino több karaktert és jelenetet is az ő, Freedom című forgatókönyvükből
vett át jogosulatlanul 2012-es, Django elszabadul című filmjéhez, amelyért
Tarantino később a „legjobb eredeti forgatókönyvnek” járó Oscar díjat is
átvehette.
Quentin
Tarantino-t mostanában az ág is húzza. Az elmúlt időszakban ugyanis nem kiváló
filmjei, hanem a filmjeit övező botrányok kapcsán hangos a világsajtó.
|
Forrás: m.cdn.blog.hu |
Míg
a 2015-ös esztendő legújabb filmjének, ’Az aljas nyolcasnak’ szerzői jogi
viszontagságairól szólt (először a film forgatókönyve szivárgott
ki, majd a bemutató előtt két héttel az Akadémia tagjainak kiküldött DVD
változatok közül „kallódott el“ egy példány, s
került ki az internetre, több millió dolláros jegybevétel kiesést
eredményezve), addig úgy néz ki, 2016-ban a rendezői széket kell ideiglenesen
az „alperesi székre” felcserélnie az
Oscar díjas rendező-forgatókönyvírónak.
Az
Aljas Nyolcas december 25-i tengerentúli bemutatóját megelőző napon benyújtott
polgári jogi keresetükben Colvinék kifejtik, hogy Freedom című
forgatókönyvüket, amelyben az afroamerikai főhős egy „sápadt arcú”
szövetségessel igyekszik egy gonosz ültetvényes tulajdonából kiváltani szeretteit,
2004-ben regisztrálták a WGA-nál, azaz az Amerikai Forgatókönyvírók Céhénél.
Ezt
követően az alkotók számos nagy ügynökségnek elküldték művüket, köztük a
Tarantino-t is képviselő William Morris Agency-nek. akik – állításuk szerint –
még egy Tarantinóval való közös együttműködéssel is áltatták őket. Az
együttműködés azonban meghiúsult, az ezt követően 2012-ben bemutatott Django
elszabadul-ban pedig saját ötleteiket és figuráikat látták vissza Colvinék.
Tarantino
saját bevallása szerint a Django elszabadul Sergio Corbucci Django című 1966-os
spagettiwesternjének homage-aként készült, de Colvinék azt állítják, hogy
Tarantino, miután elolvasta Freedom című forgatókönyvüket, fogta a fő vonalukat
és fordulataikat, és csupán a saját arcára formálta őket.
|
Forrás: www.siasat.com |
Colvinék keresetükben, melyben Tarantino
mellett a filmelőállító és a forgalmazó, a Weinstein Company és a Columbia
Pictures is megjelenik az alperesi oldalon, a film 425 millió dolláros
bevételére való tekintettel több, mint 100 millió dolláros anyagi kártérítést
követelnek.
Ahhoz, hogy Colvinék keresetének helyt
adjon a bíróság, a felpereseknek egy rendkívül komplex bizonyítási eljáráson
keresztül kell bebizonyítaniuk, hogy Tarantino hozzáférhetett az
alkotásukhoz, s azt, hogy a két forgatókönyv „lényegében hasonló” (substantially similar).
Tovább bonyolíthatja azonban a szerzői
jogi bizonyítást, ha az alperesek egy úgynevezett Felhasználási Záradékot
(Submission Release Form) írattak alá a szerzőkkel. Az Egyesült Államokban a
forgatókönyvek kézhezvétele előtt ugyanis előszeretettel íratnak elő olyan
záradékot a nagy stúdiók, amelyben az alkotókat arra kényszerítik, hogy
kizárják saját jogérvényesítési jogukat arra az esetre, ha a stúdiók olyan
filmet készítenének, amelyek története vagy egyes karakterei hasonlóságot
mutatnak az általuk írt forgatókönyvvel.
Az utóbbi évek bírói gyakorlatából
kiindulva, az eset körülményeit csak felületesen ismerve is valószínűsíthetjük,
hogy az ez idáig sehol nem ismert és jegyzett alkotógárdának „be kell majd érniük”
a hirtelen jött hírnévvel, s a stúdió által felajánlott, tisztességes mértékű,
de a Colvinék által meghatározott pertárgy értéket meg sem közelítő anyagi
kompenzációval, amelynek mértéke jelentősen függ a bizonyítás során a jövőben
megállapításra kerülő tényektől.
(Azoknak, akik mélyebben is el kívánnak
merülni a hollywoodi filmiparral kapcsolatos szerzői jogi rendszerben, ajánlom
figyelmébe a tanulmányom
II. fejezetét)
---
|
Takó Sándor |
Dr. Takó Sándor a Romis Film Group nemzetközi filmprodukciós iroda társtulajdonosa és kreatív producere, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója, s vendégelőadója. Kutatási területe a filmkészítéssel kapcsolatos polgári jogi kérdések analízise a magyarországi és az egyesült államokbeli joggyakorlatot illetően, különös tekintettel a szerzői jogra és a filmes adókedvezmény rendszerre. Doktori disszertációjában, az országban elsőként, tudományos színvonalon kívánja összefoglalni a nemzetközi filmjog, mint vegyes szakjog legfontosabb kérdéseit.
Címkék: Django elszabadul, film, jogsértés, Quentin Tarantino