Sajnos sikerült az új évet egy - ha nem is rettenetesen nagy horderejű, mégis - igen érdekes szerzői jogi jogsértéssel kapcsolatos peres eljárással indítani. Történt ugyanis, hogy a Warner Brothers, illetve a Chuck Lorre Productions gondozásában megjelenő sorozatban, a The Big Bang Theory-ban állítólag megfelelő engedély nélkül használták fel a "Soft kitty" kezdetű gyermekdalt. Lássuk a részleteket!
Forrás: crushable.com
A The Big Bang Theory - vagy rettenetes magyarított nevén Agymenők, ami jelen sorok írója szerint önmagában is vészesen közel van az eredeti mű integritásának sérelméhez - annak ellenére, hogy elvileg a geek/kocka szubkultúrát megcélzó sorozat, a hazánkban sem ismeretlen, és vitán felül nagy sikereknek örvendő Jóbarátok bevételeihez közeli eredményeket tud felmutatni.
A sorozat egyik ikonikus eleme a Soft kitty, vagy magyarul Szép cica kezdetű gyermekdal (ld. a lenti videókat), amely az első évadtól kezdve visszatérően legalább nyolc alkalommal megjelent az egyes részekben, illetve promóciós jelleggel a készítők egy versenyt is szerveztek, ahol a rajongóknak maguknak kellett különböző formákban előadniuk azt, nem beszélve az ilyenkor szokásos merchandising-termékeken való használatról.
A dal egyébként a 2004-ben elhunyt Edith Newlin alkotása 1933-ból, amelyet először 1937-ben publikált a Willis Music Company kiadó. A szerzőséget egyébként a kiadást megelőző levelezés is alátámasztja, illetve a megjelent kötetben is egyértelműen utalnak erre. A kötetet az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatala a kiadás évében regisztrálta is, majd a regisztráció 1964-ben megújításra került.
A szerző örökösei - mint az elhunyt jogainak jogosultjai - 2015. december 28. napján keresetet nyújtottak be, amelyben azt állítják, hogy a 2007-ben indult műsor készítői a Soft kitty kapcsán nem tőlük kértek engedélyt, hanem a Willis Music Company kiadótól, akiknek egyébként nem volt joguk ilyen felhasználásokat engedélyezni. Sőt, a felperesek állítása szerint az árusított merchandising-termékeken a Soft kitty dalszövegének alkotójaként Bill Prady, a Chuck Lorre Productions vezetője került feltüntetésre - valószínűleg azon logikára alapozva, hogy az eredeti alkotáshoz képest a sorozatban felhasznált dalszövegben a szórend némileg megváltoztatásra került.
A hír - valószínűleg a sorozat népszerűségére tekintettel - viszonylag nagy publicitást kapott, itthon és külföldön is többen beszámoltak róla. Amennyiben a felperesek igénye megalapozott - és a kereset alapján egyébként annak tűnik -, úgy számomra is érthetetlen, hogy egy ilyen hátterű műsor esetében hogy nem volt legalább egy valaki, akinek szemet szúrt volna egy ilyen - feltehetőleg igen költséges - szerzői jogi probléma. Bár nem lenne igazságos messzemenő következtetéseket levonni az esetből ilyen korai szakaszban, minden esetre - ha az igények megalapozottak - jó példa lenne ez arra, hogy egy erős háttérrel rendelkező, főleg jogosulti-alkotói szerepben feltűnő szereplőnek is fontos szem előtt tartani a szerzői jogi szabályokat, nem csupán a saját érdekeit szem előtt tartva. Bárhogy is, kíváncsian várjuk az alperesek reakcióját, amiről természetesen beszámolunk majd.