Az
elmúlt hetek ugyan nem szűkölködtek szomorú halálhírekben, de a Sample Temple
Tilos Rádiós műsorsáv Facebook-oldalának posztjában
közzétett cikket
olvasva úgy éreztem, hogy feltétlen szót kell ejteni e blog hasábjain egy
méltatlanul elhanyagolt gyászeseményről (edit:
azért a bejegyzés vázlatának megírását követően több magyar cikket is találtam
a témában, így a Stenken, sőt a hirado.hu-n is tudósítottak a szomorú hírről).
2016. január 18-án, 76 éves korában hunyt el a diszkó, a soul és a hip-hop
egyik alapszimbóluma, fenegyereke, Clarence Reid, művésznevén „Blowfly”.
A fent közzétett bejegyzés alatt
linkelt cikkben Clarence Reid élettörténetének rövid, de lényegre törő
összefoglalását olvashatjuk egyenesen a Blowfly lemezeit is kiadó Overtown
Records egyik szülőatyja (valamint a zenész dobosa),
Tom Bowker tollából. Reid kalandos zenei pályafutása – ha csak azzal
kezdjük, hogy már gyerekkorában pajzán szövegekkel feldúsított korabeli
slágerek előadásával szórakoztatta munkáltatóit – megér egy memoárt, s nem
árulok el nagy titkot: munkásságának nem kevés szerzői jogi vonulata is van!
Mint
számos diszkó- és funk sláger szerzője, illetve a világszerte csak „Miami
Sound”-ként emlegetett hangzás szülőatyjaként ismeretségre szert tett Blowfly
igen nagy előszeretettel emelte dalaiba provokatív és szókimondó líráját – így
nagy hatással volt a későbbi hip-hop előadókra is –, s nem ódzkodott a tréfás feldolgozásoktól
sem. Ez utóbbi jeles tevékenységéért 1977-ben az ASCAP lemezkiadó akkori elnöke
be is perelte, mivel nem értékelte túlzottan, hogy a „What a Different Day
Makes” c. popdalából Reid „What a Different Lay Makes” címen paródiát gyártott.
Sajnos az ügyről konkrét összefoglalót nem találtam, így annak végső
kimeneteléről sincsenek pontos ismereteim, de szívesen várom a nálam jobban
értesült olvasók megosztásait.
Bár
Clarence Reid eladósodva, szegényen halt meg, a popzene világát mai napig
gyarapítják az általa felvett ütemek, és azt hiszem magáért beszél, hogy olyan
hip-hop mogulok is samplingeltek tőle mint ODB, Eazy-E, vagy
a Jurassic
5.
Tartalmas és termékeny
életet élt a művész, aki végül a mocskos szájú unokára dühös nagymama által
ráragasztott gúnynéven, Döglégyként futott be a halhatatlanok közé.
by Gyémánt András
Címkék: Blowfly, Clarence Reid, gyászhír