A követő jog a jogkimerülés egyik
központi fogalmi elemét, az engedély nélküli továbbértékesítés lehetőségét
iktatja ki meghatározott műtípusok esetén. Az európaihoz hasonló mélységű
szabályozás nincs az Egyesült Államokban, ám a kérdés áttekintése – a
kaliforniai tagállami joganyag és annak hányattatott sorsa, valamint egy
formálódó szövetségi törvény okán – nem mellőzhető.
Bár a követő jog bevezetése
iránti igény egészen 1948-ig visszavezethető, a szerződéses gyakorlat sokáig
okafogyottá tette a jogszabályi védelmet az Egyesült Államokban.
A
kérdés az 1970-es években kapott ismét kiemelt figyelmet. Robert Rauschenberg
műalkotásait Robert Scull a Sotheby’s aukciós házon keresztül busás haszonnal
adta tovább 1973-ban. Rauschenberg dühös kirohanásában hangsúlyozta, hogy
rendkívül sokat dolgozott a művein, ezért Scull profitjából részesedni szeretne.
Scull
higgadt válaszában jelezte: a magas viszonteladási ár az alkotónak is kedvez,
hiszen így talán a jövőben az új műveiért is nagyobb árat kérhet.
Akár
Rauschenberg, akár Scull érve tette is, ám az affér nyomán a Kongresszusban,
valamint Kalifornia és Ohio államok jogalkotói is törvényjavaslatot
terjesztettek elő a kérdéskör rendezése érdekében. Ezek közül azonban csak a
kaliforniai jogszabály került elfogadásra.
Az 1976-os
CRRA 1977. január 1-én lépett hatályba. A törvény valamennyi
eredeti festmény, szobor, rajz és üvegből készült alkotás
viszonteladása esetére a viszonteladási ár 5 százalékát kitevő díj megfizetését
írta elő, feltéve, hogy a viszonteladási ár elérte legalább az 1000 dollárt és
meghaladta az eredeti vételárat.
A
követő jogi díj kaliforniai viszonteladó által vagy Kalifornia állam területén
véghezvitt viszonteladás esetén
illeti meg az amerikai vagy legalább két éve kaliforniai polgár alkotókat.
A
szerzők a díjról nem mondhatnak le, ugyanakkor annak érvényesítését másnak
átengedhetik.
Abban az esetben, ha az
alkotó személye az eladást követő kilencven napon belül nem állapítható meg,
illetve a személy nem lelhető fel, a díjat a Kaliforniai Művészeti Tanács („
California Arts Council”) részére kell
átutalni, amely további hét év elteltével a befolyt összeget művészeti
alkotások közcélú vásárlására fordíthatja.
A
követő jogi díj iránti igény a szerzőt életében és örököseit a halálát követő
húsz éves időtartamig illeti meg.
Arra
az esetre, ha a kereskedő a követő jogi díjat nem fizeti meg a szerző (vagy a
Kaliforniai Művészeti Tanács) részére, a szerző az eladástól számított három,
vagy az eladásról való tudomásszerzést követő egy év elteltéig keresetindítási
jogot kapott a díj megfizetése, valamint ügyvédi munkadíj megtérítése iránt.
Röviddel a
CRRA elfogadását követően Howard Morseburg műkereskedő pert
indított a jogszabály alkotmányellenessé nyilvánítása iránt. A jogerős
ítéletben a
Ninth Circuit – a
CRRA elfogadásának időpontjára is
tekintettel – az 1909-es szerzői jogi törvénnyel vetette össze a kaliforniai
törvény tartalmát, és úgy találta, hogy előbbi nem zárta ki a tagállami
jogalkotást, vagyis a szövetségi Alkotmány nem „előzte meg” („
preemption”) a kaliforniai törvényt.
A
CRRA elfogadását követően a szövetségi szintű szabályozás iránti
igény sem szűnt meg. A 99. és a 100. Kongresszusban (1986-1987 során) születtek
olyan tervek – mind a Szenátus, mind a Képviselőház előtt –, amelyek a követő
jognak a
USCA keretei közé történő
illesztését javasolták. E törekvések azonban nem jártak sikerrel.
Röviddel
ez után – a
BUE-hoz történő
csatlakozás alkalmával elfogadott, a képzőművészek részére személyhez fűződő
jogot bevezető
Visual Artists Rights Act
of 1990 (
VARA) felhatalmazása
nyomán
– a
USCO is készített egy terjedelmes jelentést
a követő jogról, amely ugyanakkor a műkereskedelem piacára gyakorolt
potenciális hatásokkal kapcsolatban rendelkezésre álló adatok hiányosságaira
tekintettel ellenezte a jogalkotást. Igaz, a kérdést nyitva hagyta arra az
eshetőségre, ha az EU harmonizálná a követő jogot.
A jogirodalom mindmáig megosztott
a tekintetben, hogy szükséges-e szövetségi szinten rendezni a követő jogot. A
jogalkotás szükségessége mellett foglalt állást Reddy, aki szerint a
képzőművészek magas szintű védelme, az
IP-Clause
eredeti céljainak megvalósítása, az amerikai szerzői jog gyökerét adó
természetjogi elvekhez való visszatérés, valamint a
BUE-hoz való csatlakozás ténye egyaránt szükségessé tenné a
droit de suite beiktatását a
USCA-be.
Ezzel
– részben homlokegyenest – ellentétben Petty úgy vélte, hogy a hagyományosan
vagyoni jogokra épülő copyright rendszerektől (az Egyesült Államokén túl
például az Egyesült Királyságban vagy Ausztráliában is) idegen az eredendően
személyhez fűződő jogokból gyökerező követő jog.
Ezen
felül, érvelt Petty, bár a
Követő jogi
irányelv elfogadása, és annak az EU tagállamaiban történő implementálása
végülis nem igazolta a vele kapcsolatos félelmeket, az Egyesült Államoknak
körültekintően kell saját gazdasági érdekeit felmérni, és a potenciális
hatásokat végig gondolni.
Petty ugyancsak visszatért a Rauschenberg afférhoz, hogy Scull érvét
újragondolja. Szerinte ugyanis az aukciós házak és egyéb viszonteladók végső
soron verejtékes munkával az alkotók reputációjának növelésén dolgoznak.
USCO (1992). A jelentést támogatók véleményét lásd:
Merryman (1983) 241-264.;
Alderman (1983) 265-283.
Ezzel ellentétben számos elemző úgy ítélte meg, hogy a USCO már a jelentés
kiindulásakor téves alapokra építkezett, és a feltételezett piaci hatásokat
illetően csupán hipotetikus elemzésekre alapozta véleményét. Vö.: Perlmutter
(1983) 284-314.;
Reddy (1995) 526-532.
Címkék: jogkimerülés, követő jog, USA