A követő jog legújabb amerikai
tapasztalatai azt mutatják, hogy az amerikai jogalkotó elérkezettnek látja az
időt a kérdéskör szabályozására. Az első részt követően tekintsük át az elmúlt
néhány év legfontosabb fejleményeit e téren.
A
CRRA az elmúlt években a szövetségi Alkotmány kereskedelmi
klauzulájának
[1] esetleges megsértése miatt ismét
a kritika kereszttüzébe került. 2011-ben számos alkotó, köztük Chuck Close,
Laddie John Dill és Robert Graham örökösei perbe fogták a Sotheby’s és a
Christie’s aukciós házakat, valamint az eBay online portált, mivel meglátásuk
szerint jelentős összegő követő jogi díjat nem fizettek ki részükre. A
felperesek szerint az alperesek gyakorlata az volt, hogy nem vallották be, hogy
az eladó kaliforniai polgár volt vagy hogy az eladásra Kalifornia területén
került sor. Az alperesek érdemi ellenkérelmükben előadták, hogy a
CRRA többek között ütközik a „
commerce clause” előírásaival, a
USCA pedig megelőzi („
preemption”) a tagállami szabályozást.
Az
első fokon eljáró körzeti bíróság – kizárólag a „
commerce clause” problematikáját tárgyalva – az alpereseknek adott
igazat, és alkotmányellenesnek nyilvánította az egész kaliforniai jogszabályt.
Nguyen bíró szerint a műkereskedelem szabályozására a „
commerce clause” alapján a Kongresszusnak van kizárólagos joga. A
CRRA elfogadásával azonban diszkriminatív
rendszer jött létre. Így a törvény abban az esetben is előírja a díjfizetési
kötelezettséget, ha nem kaliforniai állampolgárok (így például a perben
alperes, new yorki széékhelyű aukciós házak) Kalifornia területén értékesítenek
műalkotásokat, illetve ha kaliforniai polgárok bármely más tagállam terén adják
el a műpéldányokat.
A
Ninth Circuit azonban csak részben osztotta az elsőfokú bíróság
ítéletét. Abban egyetértett a fellebbviteli fórum Nguyen bíró érvelésével, hogy
a
CRRA alperesek által kifogásolt
mondatrésze sérti a „
commerce clause”
előírásait. E törvényi előírás ugyanis kifejezetten a Kalifornia állam
területén kívüli, ám más tagállam területén megvalósuló eladásokra vonatkozik.
Az alkotmányos rendelkezés ugyanakkor tilt minden olyan tagállami rendelkezést,
amely indokolatlan korlátokat állít a tagállamok közötti (szövetségi)
kereskedelem elé.
Abban ugyanakkor elvetette a
körzeti bíróság ítéletét a Ninth Circuit, hogy a
CRRA vonatkozó mondatrészének alkotmányellenessége okán az egész
törvény sértené a szövetségi Alkotmányt. A háromtagú tanács hangsúlyozta, hogy
az alkotmányellenes szabály elhatárolása („
severability”)
a törvény fennmaradó rendelkezéseitől a tagállami szabályozástól függ. A
CRRA irányadó előírása
nyelvtani,
funkcionális és „akarati/tudati” oldalról nézve
egyaránt
lehetővé teszi a vitatott részlet elkülöníthető törlését. Az első két nézőpont
viszonylag könnyen igazolható: a
CRRA
vagylagos lehetőségként jelöli meg a kaliforniai eladó általi és a Kalifornia
területén történő értékesítéseket.
Funkcionális oldalról közelítve azonos következtetésre juthatunk, mivel a két
lehetőség kifejezetten eltérő élethelyzetekre kívánt választ adni.
Az
„akarati/tudati” oldal szerinti elhatárolhatóságot pedig igazolja, hogy a
CRRA előkészítése során kifejezetten
felmerült annak a veszélye, hogy a törvény ellentétbe kerül a „
commerce clause” szabályával. Ezt az
aggodalmat azonban a jogalkotó figyelmen kívül hagyta, és mindkét érintett
fordulat helyet kapott a végső szövegben.
Mindezekre tekintettel a
Ninth Circuit
a Kalfornia területén kívüli értékesítésekre vonatkozó rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítása mellett új eljárás lefolytatására
kötelezte a körzeti bíróságot a törvény fennmaradó részeinek elhatárolhatósága
tárgyában.
A
Christie’s ügy hatására ismét napirendre került a követő jog szövetségi
szintű szabályozásának igénye. 2011-ben Jerrold Nadler képviselő és Herb Kohl
szenátor nyújtott be
Equity for Visual
Artists Act (
EVAA) néven
tervezetet a Kongresszus két házában, amely – megegyező tartalmú – tervezetek minden
10.000 dollár fölötti összegért értékesített műalkotás vételárának a 7%-ára
rúgó díj megfizetését írták elő a minimum évi 25 millió dolláros forgalmat
bonyolító aukciós házak számára. A díjat a szerző (vagy örököse) és non-profit
művészeti múzeumok között kellett volna fele-fele arányban felosztani. Miközben
a javaslatot számos kritika érte, egyes vélemények szint kiinduló pontként
igenis szolgálhat a szövetségi szintű szabályozás kialakításakor.
Ennek ellenére a javaslat a bizottsági tárgyalás szakaszán sem jutott túl.
Ezzel nagyjából egy időben a
USCO újabb elemzés lefolytatása mellett
döntött. A nyilvánosság bevonásával járó munkafolyamat eredményeként 2013
decemberében a hivatal vezetője a szövetségi szintű követő jogi szabályozás
beiiktatására tett javaslatot. Eszerint a képzőművészek – szemben valamennyi
egyéb szerzővel – korlátozott keretek között részesülhet a műveinek az
értékesítésből, amely ezért hátrányos következményekkel jár. A jelentés
ugyanakkor maga is elismeri, hogy egyelőre bizonytalan, hogy egy szövetségi
jogszabály milyen hatást gyakorolna az amerikai műkereskedelmi piacra, ezért
csupán arra tett javaslatot, hogy a jogosult életében, és csupán a jövőben
sorra kerülő értékesítésekre nézve álljon fenn a díjfizetési kötelezettség.
Jerrold Nadler képviselő és Tammy
Baldwin szenátor asszony 2014-ben, majd 2015-ben újabb kísérletet tett a követő
jogi díj kongresszusi elfogadása érdekében. Az
American Royalties Too Act a
113. Kongresszus második évében került benyújtásra, ám a bizottsági szakaszon
nem jutott túl. Ezért Nadler és Baldwin a tervezetet a 114. Kongresszus
keretében ismét előterjesztette.
A
tervezet valamennyi nyilvános aukció keretében legalább 5.000 dolláros vételár
ellenében értékesített képzőművészeti alkotás után 5 százalékos vagy legfeljebb
35.000 dolláros követő jogi díj megfizetését írja elő.
A
díjat csak azok az aukciós házak lennének kötelesek megfizetni, amelyek évente
legalább egy millió dollár forgalmat bonyolítanak.
A
díjat egy erre a célra létrehozott közös jogkezelő szervezetnek kell beszednie,
majd szétosztania a szerzőnek vagy az örökösének.
Utóbbihoz valamennyi amerikai állampolgár, valamint olyan országok polgárai
tartoznak, amely országban ugyancsak elismerik a követő jogi díjat.
A
követő jogi díj fizetése akkor is fennáll, ha a képzőművészeti alkotást az
Egyesült Államokban, vagy egy olyan országban alkották meg, amely elismeri a
követő jogi díjat.
A
követő jogi díj megfizetésének elmulasztása szerzői jogsértést eredményez,
amely esetén a díjon felül törvényes kártérítés fizetése is elrendelhető.
Jól látható, hogy a tervezet az
EVAA-hoz képest szélesítette az érintett
aukciós házak körét (a korábbi tervekkel ellentétben már egy „szerényebb”
forgalmat produkáló cég is köteles lehet a díj megfizetésére); leszállította
mind a követő jogi díj mértékét, mind a díj megfizetésének előfeltételét
jelentő vételár minimumát; az átláthatóság érdekében pedig kötelezővé tette a
közös jogkezelés alkalmazását.
Mindezek
ellenére sem maradt kritika nélkül a törvényjavaslat. Petty szerint a törvény
hatályának a nyilvános árverésekre történő korlátozása az egyébként is szigorú
titoktartás övezte privát értékesítések irányába tolhatja el az amerikai
műkereskedelmet.
Rub szerint pedig annak
ellenére került előterjesztésre a jogszabály, hogy igazolást nyert volna az
„éhező alkotó” paradigmája, hogy a
USCA
diszkriminálná a képzőművészeket, vagy hogy a követő jgi díj érdemben növelné
az alkotók bevételeit.
A követő jog amerikai fejlődéstörténetének
fenti bemutatásából láthatóvá vált, hogy a droit
de suite egyelőre nem képezi meghatározó részét a szövetségi szerzői jognak,
s ennyiben a terjesztés jogának sem képezi érdemi korlátját. Hogy e téren
mennyiben várható változás a közeljövőben, nehezen jósolható meg. A tény, hogy
a 2014-20215-ös kongresszusi előterjesztések nem vezettek érdemi vitához, azt
sejteti, hogy egy ideig belső megoldást nem talál az amerikai jogalkotó a
kérdésre. Ahogy azonban a könyv utolsó fejezetében majd utalunk erre, várhatóan
„Mohamed megy majd a hegyhez”. Az egyeztetési fázisban tartó TTIP, illetve egy
körvonalazódó nemzetközi követő jogi egyezmény ugyanis reaális alapot adhat
arra, hogy a jogintézmény belátható időn belül az amerikai jogrend részévé
váljék – s ennyiben a jogkimerülés tételére is közvetlen hatást gyakoroljon.
Címkék: jogkimerülés, követő jog, USA