A második panel "előjátékaként" egy kiselőadásban a WIPO egyik alkalmazottja és egy professzor asszony értekezett a versenyjog és a szerzői jog összekapcsolódásáról, majdhogynem mint egy "fékek és egyensúlyok" viszonyba állítva a kettőt, legalábbis abban az értelemben, hogy a versenyjog segítségével több esetben is kontrollálhatók a szerzői jogi jogosultak.
A panel első előadójaként John L. Simson, a Sound Exchange vezetője, kapott szót. Ő arról beszélt, hogy az Egyesült Államok szerzői jogi rendszerében bevezetett kényszerengedély (USCA §115) milyen hasznosan járult hozzá ahhoz, hogy az online szolgáltatások részére engedélyezhessék zeneművek felhasználását (elsősorban streamelését). Előadásából kiderült, hogy évi közel 300 millió dollárnyi jogdíjat szednek be, és ez csak nő a piac folyamatos növekedése folytán.
A második előadó Flavio A. Burbano, az Ecuadori Szerzői Jogi Hivatal vezetője volt. Ő bemutatta, hogy a nagy tartalomszolgáltatók távolléte (iTunes) folytán miként jöttek létre olyan szolgáltatások Latin-Amerikában, amik a helyi alkotók népszerűsítésére fókuszálnak.
Harmadikként Tilman Lüder szólalt fel az Európai Bizottság Szerzői Jogi Osztálya részéről. Egy nagyon érdekes érvelés keretében kifejtette, hogy szerinte nagyon jó lett volna, ha az interaktív nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétel jogát egységes, EU-s szintű jogként vezették volna be, mert ezzel el lehetett volna érni, hogy egy egész Európára érvényes engedélyezési rendszer jöjjön létre, megkönnyítve ezzel a felhasználásokat. A zárás aranyos volt: említi, hogy készülőben van egy irányelv a közös jogkezelés kérdéskörében, amiről szívesen elárul részleteket, de nem most.
A BBC angolul is hosszú nevű alegységétől érkező Rob Kirkham a BBC archívumának online hozzáférhetővé tételével, illetve a még analóg tartalmak digitalizálásával kapcsolatos tapasztalatokat ismertette. Utóbbi kapcsán igazán érdekes volt hallani, hogy már most közel 400.000 felvételt tesznek elérhetővé, de a még hátralevő digitalizálási munkálatok 800 főnek három éves munkát jelentenek, kb. 70 millió fontos költséggel.
Végül egy spanyol úriember, az SGAE-t képviselő Pablo Hernández kapott szót, aki természetesen a kollektív jogkezelés előnyeiről beszélt mind az engedélyezés, mint a jogérvényesítés terén.
A hozzászólások legérdekesebbike az volt, amikor egy afrikai hölgy (a végén csak bemutatkozott, Ms. Sibi, Szenegálból) felháborodásának adott hangot, hogy a szerzői jog manapság ennyire összefonódik az üzleti élettel, és nem a kreativitásról, az álmokról szól. Kapott is egy hatalmas tapsot, bár felhívása, hogy egy állásfoglalást tegyünk közzé megjegyzésének deklarálása céljából, nem tudom, mennyire reális egy ilyen konferencián.Címkék: BBC, engedélyezés, Genf, Konferencia, SGAE, Sound Exchange, Svájc, WIPO