Általában ezen a blogon elszalad a kezem, ha fájlcseréről van szó. Pedig a célkitűzésem messze nem az volt, hogy csupán erről a témáról írjak. Szerencsére ez nincs is így, és sok egyéb mellett a Web 2.0 jelenségéről is elég gyakran írtam már (érdemben legutóbb itt, és hát az elmaradhatatlan kedvenc "webkettes sampling" téma.)
Most egy olyan bejegyzés jön, amely az elmúlt hetekben olvasott, felgyülemlett, de be nem mutatott webkettes híreket foglalja csokorba. Először két újságcikk a New York Timesból. Az elsőben arról olvashatunk, hogy mennyit is érhet egy webkettes rendszerben működő hírportál. Ma 50 milliárdra becsülik a Facebookot, a Twittert pedig 10 milliárdra taksálják. Ehhez képest eltörpül a The Huffington Post nevet viselő hírportálért az AOL által kifizetett 315 millió dollár. Valójában azonban hihetetlen ez az összeg, mivel a THP, mely magát internetes újságnak és "News Blogs Video Community"-nek aposztrofálja, s gyakorlatilag az olvasók szerkesztik. Szóval ennyit is érhet a munka. Az írás egy érdekes pontján digitális feudalizmusnak nevezi egy ember azt a szituációt, amikor az emberek csak dolgoznak, a babérokat azonban csak az üzemeltetők aratják le. (Érdekes kis mellékzöngéje ez a Kevin Kelly féle digitális szocialista felfogásnak.)
A másik újságcikk az International Music Score Library Projectről íródott. E projekt keretében a világon bárki feltölthet kottákat a projekt keretében fenntartott szerverekre, melyet aztán bárki elérhet, s mint egyes zenekarok csinálják, laptopjaikra letöltve azokat, koncertjeiken a hangjegyeket a gépükről követve zenélnek. A projektet egy kínai származású fiatalember indította útjára, mivel gyerekkorában, még Kínában alig jutott kottákhoz. Az írás kiválóan összefoglalja, hogy felmerültek ugyan jogi problémák (s feltehetőleg részben ezért is az úr jelenleg már a Harvard joghallgatója), a projekt azonban - hála a lelkes közönségnek - kiválóan működik ma is.
Végül a harmadik információ határozottan jogi tartalmú. Franciaországban a Kasszációs Bíróság elektronikus kereskedelmi szolgáltatónak nyilvánított két webkettes szolgáltatót, a Dailymotion és a Fuzz.fr (tárhely)szolgáltatókat, s ennek következtében az oldalak sikerrel hivatkozhattak az elektronikus kereskedelmi szabályokból folyó felelősségkorlátozási normákra. Az ezzel kapcsolatos hírek itt olvashatók.Címkék: digitális szerzői jog, Franciaország, New York Times, USA, Web 2.0