Ígértük: teljesítjük! Az elkövetkezendő napokban az első blogbejegyzés-író versenyünkre beérkezett, s a megjelenéshez szükséges formai alakításokon átesett dolgozatokat közzé fogjuk tenni. Kezdésnek íme az első helyezett dolgozata. Ujhelyi Dávid az OnLive cloud gaming szolgáltató tevékenységéről, és mindezeknek szerzői jogi minősítéséről értekezett.
A
szerzői jogban mára nemzetközi szinten is egyértelművé vált a legális alternatívák
kiemelkedő jelentősége. Ezért is örvendetes minden olyan online szolgáltatás
megjelenése, amely reális lehetőséget nyújt a szerzői alkotásoknak a digitális
kor változásaihoz igazodó módon történő élvezetére.
A
szolgáltatását a számítógépes játékok jövőjeként reklámozó OnLive a cloud computing(1) egy
speciális formájaként, cloud gaming-ként
azonosítja magát. Működésének lényege, hogy ahelyett, hogy a felhasználó
telepítené saját merevlemezére a programot, majd onnan futtatná azt, ezek a lépések
a szolgáltatás nyújtójának szerverein történnek meg. Ennek megfelelően a
szolgáltatás igénybe vevője csupán egy interneten keresztül közvetített stream képet kap az általa kiválasztott
programról.
Már pusztán gyakorlati
szempontból is fontos megjegyezni, hogy a szolgáltatás segítségével megkerülhető
a mindenkoron legmagasabb színvonalú hardware-konfiguráció szükségessége a
felhasználó oldalán, lehetőség nyílik arra, hogy a felhasználó kipróbálhassa az
általa választott programot - egy 30 perces próbajáték keretében -, és
értelemszerűen az adathordozókkal sem kell bajlódni. Továbbá elmondható, hogy a
cég több égető problémára is reagált, így a napjaink játékosi szokásaira
jellemző casual gaming, vagyis alkalmi
játékosok elterjedésének tényére, az egyes platformok közötti
interkompatibilitás áthidalásának szükségességére, és a legális alternatívákra
mutatkozó igényekre. Érdekes szempont, hogy a szolgáltatás visszaszoríthatja a
használt játékok kereskedelme(2) iránti
igényt, és így kiküszöbölheti az ezzel kapcsolatban felmerülő jogi problémákat,
hiszen ha nincs adathordozó a játékos kezében, akkor azt nem is tudja a
másodlagos forgalom tárgyává tenni.
Ám
gyakorlati hátrányok is megfogalmazhatóak, mint például az, hogy egyelőre csak
az Egyesült Államokból és Kanadából lehetséges a fizetés - bár ez a szemfülesek
számára megkerülhető akadály -, továbbá egyes termékek árai csupán minimálisan,
vagy egyáltalán nem térnek el a bolti áraktól, ami a digitális disztribúció
esetén abszolút elmaradott, de sajnálatosan általános jelenség. Továbbá a
szolgáltatás nem képes kielégíteni az ún.
hardcore gamer-ek, vagyis a komolyabb játékosok minden igényét. Hátrányára
írható még, hogy annak ellenére, hogy rendelkezésre áll, az OnLive sem
használja ki a p2p-protokoll előnyeit.
Mindezeknél
sokkal fontosabb a szolgáltatás jogi minősítése. Annak ellenére, hogy egyelőre
csak angolszász jogterületen elérhető, és abban bízva, hogy a jövőben hazánkban
is bevezetésre kerül, kíséreljük meg a jogi minősítést a nemzeti jogunk szerint.
Mivel a játékszoftverek túlnyomó részt munkaviszonyban készülnek, így a szerzői
jogok jogosultja hazánkban a munkáltató [Szjt. 58.§ (4) bekezdés] -
esetünkben olyan nagy gyártók is, mint az EA, vagy a Blizzard -, aki átadással
megszerzi a szerzői jogok teljességét. A jogosult ezek után egy felhasználási
szerződéssel (license, licencia szerződés)
ad engedélyt a szükséges jogok kereskedelmére az OnLive-nak, és a jogok gyakorlására
a felhasználónak, mely engedély alapját képező szerződés a felhasználó oldalán
megköthető akár ráutaló magatartással is. Az OnLive pedig Click-on licensing(3)
metódust használ.
Az aktuális felhasználás több szerzői
jogot is érint, így a személyhez fűződő jogok közül a mű nyilvánosságra
hozatalához fűződő jogot, a vagyoni jogok közül pedig a többszörözés jogát (Szjt. 10. és 18.§§).
(A terjesztés joga itt nem jön számításba, ugyanis az valamilyen materiális
adathordozó értékesítését feltételezi.) Bár mindezekhez az OnLive megfelelő
engedélyekkel rendelkezik, említést kell még tenni egy további, járulékos kérdésről: a
kompatibilitásról. A kompatibilitással
kapcsolatban a szerzői jogi törvény is engedékenyen fogalmaz, miszerint „A szerző engedélye nem szükséges a kód
olyan többszörözéséhez vagy fordításához, amely elengedhetetlen az önállóan
megalkotott szoftvernek más szoftverekkel való együttes működtetéséhez
szükséges információ megszerzése érdekében…”. Ez esetünkben különösen
fontos, hiszen a szolgáltatás nyújtója egyszerre több platformon (PC,
okostelefon, táblagép, TV) is elérhetővé teszi a játékokat, amihez minden
bizonnyal szükséges azok hozzáigazítása az aktuális rendszerhez - még streaming esetében is. A felhasználó a
gépén meghatározott ideig - mintegy bérleti jelleggel - jogot szerez arra, hogy
az általa kiválasztott játék egy példányát távolról irányítsa, illetve képet
kapjon a távoli szerveren történő eseményekből, mindezek a képek streaming(4)
formában érkeznek el hozzá. Ezen az adatok tárolása a fent említett engedélyek
birtokában különösebb problémákat nem vet fel.
Összefoglalva
elmondhatjuk, hogy az OnLive annak ellenére, hogy bizonyos hiányosságai - így
elsősorban az egyenként árult digitális példányok ára - talán
visszariaszthatják a felhasználókat, aktuális problémák sorára reagáló, hosszú
távon is működőképes szolgáltatás, amely nem csak a játékok disztribúciójában,
de mint legális alternatíva, a szerzői jogban is kiemelkedő szerepet játszhat.
(1) Megközelítő
definícióját lásd: Nicole Ozer - Chris Conle: Cloud computing:
Storm warning for privacy?, ACLU of Northern California, 2010: p. 5.,
továbbá William
Jeremy Robinson: Free at What Cost?: Cloud Computing Privacy Under the Stored Communications Act, Georgetown Law Journal, Vol. 98, No. 4, 2010: p. 1197-1203.
(2) Erről lásd még: Chukwuyere Ebere Izuogu: Exhaustion of Rights and the Resale of Used
Software Licenses: The State of Play
in Germany and the United Kingdom, Streamsowers & Kohn, 2010.
(3) Tattay
Levente - Pintz György - Pogácsás Anett:
Szellemi alkotások joga, Szent István
társulat, 2011: p. 114.
Dávid a
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának IV. éves jogász
hallgatója. Immáron másfél éve foglalkozik szerzői joggal, amely témában
évfolyamdolgozatot írt, jeles eredménnyel. Kutatási területével elnyerte a
2012-es Kari Tehetségnap első helyezését, e mellett a Kari Tudományos Diákkör
keretében legjobb opponensi címben részesült. Folyó év őszén készül bemutatni
TDK-értekezését, amely a szerzői jogban kimutatható paradigmaváltó
hatásokkal foglalkozik. A diploma megszerzése után szeretne szerzői joggal
kapcsolatos területen elhelyezkedni. Címkék: cloud gaming, OnLive, verseny