Az elmúlt hetekben egy felmérést készítettem a Szegedi
Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karának programtervező
informatikus hallgatói körében. Arról kérdeztem őket, hogy a tanuláshoz és a
kutatómunkához szükséges szoftvereket milyen forrásból szerzik be, illetve
mekkora segítséget kapnak ehhez az egyetemtől.
A kérdésekkel elsődlegesen arra kerestem a választ, hogy a
hallgatók vajon megkapják-e a megfelelő segítséget a tanulmányok folytatásához
szükséges szoftverek beszerzésében. Másrészt megfelelő segítség hiányában,
illetve mellett, ténylegesen milyen forrásból szerzik be ezeket a szoftvereket.
Mint ismert: a szoftverek szabad felhasználásának esetei
meglehetősen szűkre szabottak, és kizárólag az eredeti műpéldánnyal rendelkező
felhasználót illetik meg. Ebben a helyzetben fontos kérdés, hogy a diákok
hogyan férhetnek hozzá a tanuláshoz nélkülözhetetlen szoftverekhez.
Más szempontból is érdekes tanulságokat rejt a válaszok
elemzése, hiszen a programtervező informatikusok az egyetem elvégzése után
maguk is a jogosultak oldalán fognak munkát vállalni, így érdekes kérdés, hogy
a tanulmányok alatt ők maguk mennyire tartják fontosnak a jogtiszta szoftverek
beszerzését.
A kérdőívet digitális formában egy egyedi link segítségével tettem
hozzáférhetővé három alkalommal a fent megjelölt szak hallgatói által
létrehozott, zárt, meghívásos alapon működő Facebook csoportban. Végül 68-an
töltötték ki a kérdőívet, ezúton is köszönöm mindenkinek az őszinte válaszadást
és a konstruktív iránymutatást. A kérdőív teljesen anonim módon lett
feldolgozva.
Első kérdéseim arra irányultak, hogy mekkora segítséget
kaptak az egyetemtől a szoftverek beszerzését illetően (a grafikonokra kattintva kinagyíthatóak a képek):
 |
Kattintson a képre |
Mint a válaszokból kiderült: az egyetem a válaszadók 75%-a
szerint legalább általában, vagy gyakrabban segített a szoftverek
beszerzésében, de az esetek 25%-ban végül ezek a szoftverek használhatatlannak
bizonyultak. A diákok 25%-a azonban úgy tapasztalta, hogy az egyetem csak
ritkán, vagy egyáltalán nem nyújt számukra segítséget, ami még így is magas
számnak tekinthető, hiszen a szükséges szoftverek nélkül egyes kurzusok
teljesítése lehetetlen.
A kérdések második csoportjában arra kerestem a választ,
hogy amennyiben valamilyen oknál fogva nem kaptak segítséget, illetve nem volt
megfelelő a kapott szoftver, akkor milyen úton próbálták azt beszerezni. A
válaszok közül több is megjelölhető volt.
 |
Kattintson a képre |
A válaszok magukért beszélnek: a diákok 76%-a fájlmegosztó
oldalakat vett igénybe ilyen esetben, ami elképesztően magas szám, és az esetek
53%-ban ráadásul ez volt a legcélravezetőbb út számukra. Ugyancsak érdemes
összevetni, hogy a válaszadók 74%-a megpróbálta a gyártó vagy a forgalmazó
megkeresésével megoldani a kérdést, de közülük csak 15% járt sikerrel. További
érdekes adat, hogy a válaszadóknak csak a 3%-a tudta rendszeresen ingyenes
szoftverrel helyettesíteni a szükséges programalkotást. Ez első látásra meglepő
lehet, azonban figyelembe kell venni, hogy a shareware szoftverek korlátozásai
általában nem teszik lehetővé a hatékony munkavégzést, míg a trialware
programok általában 7-30 napig használhatóak fel, ami az öt hónapos
szemeszterekre tekintettel nem reális alternatíva. Más kérdés, hogy a trialware
programok rendszeres újratelepítése akár joggal való visszaélésnek is
tekinthető.
Végül a harmadik kérdéskörben azt kérdeztem a hallgatóktól,
hogy mennyire tartották fontosnak a szerzői jogok figyelembe vételét a
szoftverek beszerzése kapcsán.
 |
Kattintson a képre |
A válaszok alapján a programtervező informatikus diákok
mindössze 50%-a törekedett legalább a jogtiszta programok használatára, míg a
válaszadók másik fele ezt nem tartotta fontos kérdésnek. Érdekes adat ez,
hiszen a későbbiekben valószínűleg ők maguk is ilyen szoftverek fejlesztésében
fognak szerepet vállalni.
Sajnos a blog keretei nem teszik lehetővé a kérdőív
részletes és teljes körű bemutatását és értékelését, de a legfontosabb kérdések
és válaszok talán így is megvilágítást nyertek. Ami a következtetéseket illeti: egyfelől
szükség lenne szerzői jogi oktatás bevonására az érintett szakokon, és a
személyes tapasztalataim alapján erre igény is mutatkozna. Ennek ellenére a Szegedi Tudományegyetemen, a programtervező informatikus szak nappali képzésén nincs a témakört akár csak részben érintő, jogi jellegű képzés sem, míg a Pannon Egyetemen ez már megvalósult.
A programtervező
informatikus hallgatók már az egyetemi képzési idő alatt is jelentős szellemi
alkotások létrejöttében játszhatnak szerepet, így érdekük lenne a témakör
alaposabb megismerése. Érdekes adalék, hogy volt olyan hallgató, aki azt a választ
adta, hogy csak jogtiszta programot vett igénybe, mégis megjelölte a szoftverek
beszerzési forrásaként a fájlmegosztó oldalakat…
Másrészt szükség lenne az egyetemek és a forgalmazók közötti
megállapodásokra a tanuláshoz feltétlenül szükséges licencek beszerzésére
vonatkozóan. Ez a Microsoft és néhány fejlesztőkörnyezet esetében már
megvalósult, de ez mégsem tekinthető általánosnak. Meglátásom szerint a
hallgatók platformokhoz kötése a fejlesztőkörnyezetek tekintetében egyébként a
szoftvercégek érdeke is, hiszen ez garantálja a szoftvereik széleskörű
használatát az egyetem elvégzését követően a munkaerőpiacon megjelenő hallgatók jóvoltából.
Jól látható igény továbbá a hallgatók részéről, hogy az
ilyen szoftverek beszerzésével nem szeretnének túl sokat bajlódni, hanem a
legkényelmesebb módon kívánják azokat beszerezni, lehetőleg a bürokratikus
eljárások megkerülésével.
A kérdőívből természetesen további következtetések is
levonhatóak, de a főbb problémákat a bemutatott eredmények jól körvonalazzák.
Remélem, hogy lesznek, akik a témakörrel behatóbban is foglalkozni kívánnak és
tudnak, és végül javulás fog mutatkozni ezen
a nagyon fontos területen is.
Címkék: egyetem, shareware, szoftver