"2013 novemberében egy rövidkérdőívet készítettem, amely a „zenefogyasztói” szokásokat vizsgálta. Miért
fontos, hogy egy ilyen felmérés készüljön? A szokásaink a digitális környezet
hatására jelentősen megváltoztak. Korábban a zenei művek beszerzése fizikai
adathordozókon történt, mint a bakelitlemezek, magnószalag majd CD lemez. A
technológia fejlődésének hatására ezek a hordozók elveszítették jelentősségüket,
helyükre az internetes tárhelyek, videóportálok, webrádiók és más szolgáltatások
kerültek." - Boros Tamás összefoglalója a kutatási eredményeiről.
A
fogyasztói kör pedig döntés előtt áll: marad a régi szokásnál, mindent dalt
beszerez CD-n vagy bakelitlemezen, és nemcsak fogyasztóvá, hanem gyűjtővé is
válik, vagy kihasználja a kor technikai fejlettségét, és áttér az online útra.
Utóbbi esetben pedig hajlandóak-e ezért bármilyen ellenszolgáltatást
fizetni vagy sem, illetve az internet „egyszerűségének” hatására legális vagy
illegális úton szerzi-e be. Ez a rendszer pedig több részre tagolja a
"zenefogyasztói" társadalmat.
Az
elemzés előtt szeretnék még annyit leszögezni, hogy ez nem egy reprezentatív,
teljes körű eredmény bemutatása lesz. A beérkezett válaszok csak apró töredékei
annak a képnek, amelyből átfogó eredményt kapnánk. Ellenben a kérdőív bemutathatja
azokat a jellemzőket, amelyek későbbi kiindulópontjai lehetnek egy komolyabb,
átfogóbb elemzésnek.
Kérdőívemre
összesen 337 válasz érkezett, nemek szerint 102 férfi és 235 nő. Kor alapján
(köszönhetően a kitöltők célzott körének) a válaszadók 52%-ban a 18-23 életév
közti életkort képviselik (ez 174 főt jelent), míg második helyen 109
szavazattal az e feletti, 24-28 közti életkorú személyek találhatóak. A
kérdőívre 28 év felett összesen 52 fő válaszol.
A
legmagasabb iskolai végzettség szerint a válaszadók legtöbbje (58%-a)
gimnáziumi/szakközépiskolai bizonyítvánnyal rendelkezik, második helyen, 135
szavazattal az egyetemisták és főiskolások találhatóak.
 |
1. ábra |
Rátérve
a szakmai részre, a válaszadók 65%-a (222 fő) digitális úton szerzi be a zenei
műveket, fizikai úton csak 12 fő, amíg a vegyes kategóriába a válaszadók 31%-a
(103 fő) sorolta be magát (1. ábra).
Ez
köszönhető annak, hogy online úton sokkal könnyebb és egyszerűbb hozzájutni a
művekhez, a megjelenés időpontjával szinte azonnal hozzáférhetővé válnak, nem
kell előrendelni a lemezt, nem kell kivárni, amíg hazánkban megjelenik, vagy ha
külföldről rendelik meg, akkor annak szállítási idejét.
 |
2. ábra |
A
digitális utat választó személyek körét szűkíti a következő kérdés, amely arra
kereste a választ, hogy milyen online oldalakról szerzik be a műveket. Ennél a kérdésnél
több válaszlehetőséget volt megadható (2. ábra).
Nem
meglepő módon az első helyen, 62%-al az ingyenes oldalak végeztek (mint pl. a
Youtube, Soundcloud, webrádiók stb.) amíg a másodikon a torrent és a
warezoldalak 33%-al. A válaszadók közül csak 25 fő (5%) jelölte be az
ellenszolgált kikötő, legális oldalakat. Itt is látható, hogy a fogyasztók nem
szeretnének fizetni a dalokért, ha azok ingyenesen, egyedi lehívással bárhol és
bármikor elérhetőek, nem beszélve arról, hogy ha „már egyszer fent van az
interneten és hozzáférek, akkor miért is fizessek érte” mentalitásról.
 |
3. ábra |
A következő kérdés a letöltési szokásokra kérdezett rá (3.
ábra). A vizsgálat középpontjában az 1 dal/nap mennyiség szerepel. Úgy
gondolom, hogy ha egy havi mennyiségre szeretnénk választ kapni, ez a legjobb
viszonyítási szempont, ugyanis a mindennapi életünkben akár munkába menet, akár
a munkahelyen vagy iskolába, vagy csak otthon a rádiókban, televíziókban és az
interneten rengeteg dallal találkozunk. Ezek közül azonban nem mindegyik kelti
fel a figyelmünket, szűkítve a kört, az aznap hallottak közül nem az összesnek
lesz olyan hatása, amelynek eredményeképp azt a fogyasztó le is tölti, hogy
bármikor újrahallgassa. Minden ember szubjektív értékítélettel rendelkezik,
amely tág határok között mozog, ennek köszönhető az alábbi eredmény.
A válaszadók (maradva az online úton belül) 66%-a (218 fő)
havonta átlagosan csak néhányat, 1-15 dalt tölt le. Ez maximálisan is
kétnaponta egy dal. „Érdeklődési körön belül”, illetve „ha egy dal figyelmét
felkelti lehetőségre” (ez 15-30 dal havonta) 103 szavazat érkezett. Ez a két
kategória reális eredményt tükröz. Ennél jobban nehéz leszűkíteni a válaszokat,
nem biztos, hogy ami az egyik személynél figyelemfelkeltő, az a másiknál is az,
nehéz pontosan megadni azt a határvonalat, ahol a két kategória elválik
egymástól.
 |
4. ábra |
A kérdőívet kitöltők 89%-a (293 fő) semmilyen
ellenszolgáltatást, a többi személy (38 fő) közül csak kettő fizet átlagosan
havi 3000 Ft
feletti összeget, amíg a többi ez alatti összeget szolgáltat a művekért (4.
ábra).
A vizsgálat kiindulópontjaként egy 3000 Ft összegű havi
átlagos díjat állapítottam meg. Ennek indoka, hogy a jelenleg elérhető legális
szolgáltatók havidíjai nagyjából ennyit „számítanak” fel a szolgáltatás
igénybevételéért. Ez természetesen függ a szolgáltatótól, a szolgáltatás
milyenségétől is. Több alapáras díjcsomagban csak a letöltés szerepel. Ellenben
nagyobb havidíjért több szolgáltatást kaphat a fogyasztó, mint például magasabb
havi adatforgalom, online tárhely, ahol összegyűjtheti a letöltött dalokat,
saját lista elkészítése, személyre szabott zeneajánlatok illetve reklámmentes
szolgáltatás.
 |
5. ábra |
Egy fikciót állított fel a következő kérdés, amely szerint ha
a zenei művekhez csak online módon lehetne hozzáférni, akkor mi lenne az a havi
maximális összeg, amelyet megfizetne a kitöltő. Viszonyítási összegnek az 1500
Ft-ot vettem alapul. Ennek oka, hogy átlagban ennyibe kerül egy pizza ára,
amely a célzott válaszadók körében (gimnazisták és egyetemisták illetve az e
feletti fiatal korosztály) közkedvelt étel. A válaszadók 71%-a (233) maximum
1500 Ft-ot fizetne a szolgáltatásért. Ez egy valós szám is lehetne, ugyanis
több szolgáltató van, aki már ilyen összegért cserébe alapszolgáltatást nyújt.
Maximum 3000 Ft
felett a válaszadók 23%-a fizetne, míg e feletti összeget a válaszadók 6%-a (19
fő) (5. ábra).
 |
6. ábra |
A lehetséges fizetési modellek között alakult ki a legérdekesebb eredmény. A
válaszadók 45%-a (151 fő) az egyedi fizetést tartja megfelelőnek, azaz minden
egyes zeneszámért külön-külön megfizeti a díjat (6. ábra).
Ez összekapcsolható egy korábbi kérdéssel, ahol a válaszadók
jelentős része átlagosan havonta csak néhány dalt tölt le (1-15 dal között). A
fogyasztónak ez a fizetési mód jobban megéri, ugyanis ha nem használja ki
maximálisan a kapott szolgáltatást, akkor már a havidíjas modell összege sok is
lehet az ő szokásaihoz viszonyítva. Ugyanis az egyedi modellel olcsóbban
hozzáférhet dalokért, nem kell több díjat megfizetni ugyanaz(ok)ért a
dal(ok)ért. A válaszadók többi része, 55%-a (181 fő) a havidíjas szolgáltatást
tartja megfelelőnek, ahol egy meghatározott havi összegért egy
keretszolgáltatást kap. Ennek a szolgáltatásnak a keretét megint a fogyasztó
dönti el, ahogy azt fent már kifejtésre került.
Összefoglalva elmondható, hogy a válaszadók átlagosan
digitális úton, ingyenes oldalakról, díj megfizetése nélkül havi néhány dalt
tölt le. Az internet egyik előnye, és egyben hátránya is, hogy akadályok nélkül
hozzáférhetünk kedvenc dalainkhoz. A jövőbeli változásokra bíztató információ
lehet, hogy a válaszadók hajlandóak lennének havonta fizetni a dalokért,
illetve a két fizetési modell támogatói is nagyjából azonos számban vannak. A
jogszerű zeneélvezethez vezető utat a tudatos propagandával és a szolgáltatások
előnyeinek felhívásával lehetne kiépíteni, amelynek eredményeképp a jövő
generációja legális fogyasztóvá válhat, tekintettel a szerzők és egyéb
jogosultak munkáira.
Címkék: Boros Tamás, kérdőív, zeneipar