A Scarlet v. SABAM ügyben az Európai Unió Bírósága a belga internetszolgáltatónak kedvezett. A múlt héten meghozott SABAM v. Netlog döntés e kedvező döntést a tárhely-szolgáltatókra is kiterjesztette. Persze nem jött még el a "Kánaán" a közvetítő szolgáltatók számára, de az Európai Bíróság döntése kiváló iránymutatást ad arra nézve, hogy az online szerzői jogsértésekkel szembeni fellépésnek egyensúlyban kell tartania a szerzői jogosultak, a közvetítő szolgáltatók és a felhasználók érdekeit.
2011 novemberében adtam hírt a
hosszú ideje várt Scarlet v. SABAM ügyben hozott európai bírósági (EUB) döntésről.
Akkor az EUB egyik oldalról a szerzői jogok, másik oldalról az elektronikus
kereskedelmi és az adatvédelmi előírások, a tájékozódáshoz fűződő szabadságok,
valamint a vállalkozás szabadságának egyensúlyozása alapján hozott precedensértékű
döntést. Az EUB arra a következtetésre jutott, hogy nem kötelezhetők az internetszolgáltatók még
bíróság által sem a P2P alkalmazások korlátlan (a teljes ügyfélkörre és a szolgáltatón
áthaladó valamennyi adatra kiterjedő) preventív, időkorlátok nélküli szűrésére
és blokkolására, ráadásul úgy, hogy e szűrés költségei csakis a szolgáltatót
terhelik. Alig néhány hónappal később – ugyancsak előzetes döntéshozatali
eljárás keretében – hozott ítéletében a fentieket tárhely-szolgáltatók
vonatkozásában is megerősítette az EUB.
Az alapügy tényállása nagyjából a
következők szerint összegezhető. A SABAM 2009-ben eljárást indított a Netlog
közösségi oldallal szemben Belgiumban. A közös jogkezelő szerint a Netlog felhasználói
a SABAM repertoárjába tartozó tartalmak posztolásával szerzői jogsértést
(nyilvánosság számára hozzáférhetővé tételt) valósítottak meg. A SABAM ezért
igyekezett megállapodást kötni a Netloggal a tartalmak felhasználása után járó
díjfizetés feltételeiről. Ennek sikertelenségét látva a közös jogkezelő pert
indított a közösségi oldal üzemeltetőjével szemben. Keresetében a SABAM azt
követelte, hogy a Netlog hagyjon fel a SABAM repertoárjába tartozó zeneművek és
audiovizuális tartalmak nyilvánosság számára engedély nélkül való
hozzáférhetővé tételével, szűrje ki a jogellenes tartalmakat, s a jövőben is
tartózkodjék a jogsértésekben való közreműködéstől. A Netlog meglátása szerint
azonban ez a követelés ellentétben áll az uniós joggal, illetve jelentősen
csorbítaná a cég versenyképességét. Az elsőfokú belga bíróság anélkül, hogy
ítéletet hozott volna, rögtön az Európai Bírósághoz fordult előzetes
döntéshozatali eljárás keretében (15-24. pontok). A brüsszeli bíróság az alábbi
kérdést intézte az EUB-hoz:
„A 95/46, 2000/31 és 2002/58 irányelvekkel, és többek között az emberi
jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló [1950. november 4‑én Rómában
aláírt] európai egyezmény 8. és 10. cikkével együttesen értelmezett
2001/29 és a 2004/48 irányelvek lehetővé teszik‑e a tagállamoknak, hogy pusztán
a következő jogszabályi rendelkezés alapján: »Emellett [a nemzeti bíróság]
eltilthatja a jogsértő magatartástól azokat a közvetítőket, akiknek
szolgáltatásait harmadik személy a szerzői vagy szomszédos jogok megsértése céljából
veszi igénybe?« felhatalmazzák az alapeljárásban eljáró nemzeti bíróságot, hogy
az arra kötelezze a tárhelyszolgáltatót, hogy a teljes ügyfélköre
vonatkozásában in abstracto és
megelőző jelleggel, a saját költségére és időbeli korlátozás nélkül az e szervereken
tárolt információ túlnyomó része vonatkozásában szűrőrendszert hozzon létre
annak érdekében, hogy azonosítsák a szerverein található azon zeneműveket,
filmeket vagy audiovizuális alkotásokat tartalmazó elektronikus fájlokat,
amelyeken a SABAM – állítása szerint – jogokkal rendelkezik, majd
megakadályozza ezen fájlok cseréjét?” (25. pont)
Az EUB a Scarlet ügyben kifejtett
véleményét teljes mértékben alkalmazhatónak találta a tárhely-szolgáltatók
vonatkozásában is. A döntés egyrészt hangsúlyozta, hogy a Netlog
tárhely-szolgáltatóként az elektronikus kereskedelmi szabályozás hatálya alá
tartozik (27. pont); vele szemben a szerzői jogok jogosultjai ideiglenes
intézkedés elrendelését kérhetik (28-29. pontok); a meghozott intézkedésnek
azonban tiszteletben kell tartania az általános nyomon követés tilalmának elvét
(33. pont). Az EUB megállapította, hogy
„az ilyen tilalom kiterjed többek között azon nemzeti intézkedésekre,
amelyek arra kötelezik az olyan közvetítő szolgáltatót, mint a tárhely-szolgáltató,
hogy valamennyi ügyfele adatainak összességét tevőlegesen nyomon kövesse annak
érdekében, hogy megelőzze a szellemi tulajdonjogoknak valamennyi jövőbeli
megsértését. Egyébiránt az ilyen általános nyomon követési kötelezettség összeegyeztethetetlen
a 2004/48 irányelv 3. cikkével, amely kimondja, hogy az említett
irányelvben szereplő intézkedéseknek méltányosaknak és arányosaknak kell
lenniük, és azok nem lehetnek túlságosan költségesek”. (34. pont)
Az EUB szerint a SABAM által
formált követelés alapján a Netlognak tevőlegesen kellene ellenőriznie
valamennyi felhasználója által hozzáférhetővé tett tartalmat. Ez azonban
ténylegesen ütközik az általános nyomon követés tilalmának elvével, s ezért
elfogadhatatlan (36-38. pontok). Következik ez abból is, hogy bár az Európai
Unió alapjogi chartája kifejezetten rendelkezik a szellemi tulajdonjogok
védelméről [17. cikk (2) bekezdés], ez azonban a bírák meglátása szerint nem
abszolút jog, érvényesítése elé korlátok állíthatók (41. pont). Ilyen
korlátozás például a vállalkozás szabadságának a védelme, amelyet az alapjogi
charta ugyancsak említ (16. cikk). Az EUB szerint
„a vitatott szűrőrendszer létrehozására vonatkozó meghagyás maga után
vonja az érintett tárhely-szolgáltatónál tárolt információk teljes egészének vagy
döntő többségének a jogosultak érdekében való nyomon követését, amely nyomon
követés egyébiránt időben nem korlátozott, valamennyi jövőbeli jogsértésre
kiterjed, és nemcsak a létező, hanem az említett rendszer létrehozásakor még
meg nem alkotott művek védelmére vonatkozó kötelezettséget is feltételezi”.
(45. pont)
Az Európai Bíróság szerint
azonban egy ilyen meghagyás súlyosan sértené a tárhely-szolgáltatók
vállalkozási szabadságát (46. pont). Ehhez hasonlóan csorbulhatnának a
felhasználók alapvető szabadságai, így például a személyes adatok védelméhez,
illetve az információk fogadásának és közlésének szabadságához (48-49. pontok),
valamint a tájékozódás szabadságához fűződő jogok (50. pont).
A fentiekre tekintettel az
előterjesztett kérdésre az EUB azt a választ adta, hogy „az együttesen és az alkalmazandó alapvető jogok védelméből eredő
követelményekre tekintettel értelmezett 2000/31, 2001/29 és 2004/48 irányelv
akként értelmezendő, hogy azokkal ellentétes, ha a nemzeti bíróság a tárhely-szolgáltatót
a vitatott szűrőrendszer létrehozására kötelezi” (52. pont).
Általános következtetésként
leszűrhetjük, hogy az elektronikus kereskedelmi szolgáltatók pozíciói tovább
erősödtek a felhasználóik által elkövetett jogsértések vonatkozásában.
Természetesen továbbra is felelősségre vonhatók, illetve velük szemben
ideiglenes (megelőző) intézkedés is alkalmazható, azonban ennek keretei nem
sérthetik a felhasználókat, illetve a vállalkozásokat megillető alapvető
jogokat. Vagyis az uniós joganyaggal ellentétes,
„ha a nemzeti bíróság a tárhely-szolgáltatót
olyan szűrőrendszer létrehozására kötelezi, amely:
- a szolgáltatásai
felhasználói által a szerverein tárolt információkat érinti;
- valamennyi
felhasználójára megkülönböztetés nélkül alkalmazandó;
- megelőző jellegű;
- költsége kizárólag a tárhely-szolgáltatót
terheli és
- nincs időbeli korlátozása,
továbbá alkalmas az olyan
zeneműveket, filmeket vagy audiovizuális alkotásokat tartalmazó fájlok
azonosítására, amelyekre nézve a felperes, állítása szerint, szellemi
tulajdonjogokkal rendelkezik, annak érdekében, hogy megakadályozza a művek
nyilvánosság számára történő, a szerzői jogot sértő hozzáférhetővé tételét.”
Címkék: digitális szerzői jog, elektronikus kereskedelem, Európai Bíróság, Európai Unió, Európai Unió alapjogi chartája, Netlog, SABAM, Scarlet