|
Rákosi a búzamezőn Forrás: MEK |
Az örökösök megtisztelő bizalmának köszönhetően rendelkezésemre áll a jogerős ítélet másolata. Ígéretemhez híven ezt csakis a megfelelő adatvédelmi előírásoknak megfelelően foglalom össze röviden és tömören. A tényállást korábban már ismertettem, ám annyi e helyütt is említést érdemel, hogy a jogsértés abban merült ki, hogy az alperes Schobert Norbert, illetve testvére az RTL-Klub különböző adásaiban bemutatott riportfilmben azt állították, hogy a Rákosiról készült fotót az édesapjuk készítette. A felperesek azt igyekeztek bizonyítani, hogy ez valótlan állítás volt, mivel az érintett személy csak világosítóként dolgozott a felperesek édesapja mellett, a fotó publikált változatán Bass Tibor neve szerepelt, több más nyilvántartásban szereplő másolat mellett is Bassot tüntették fel a kép készítőjeként, aki egyébként is Rákosi hivatalos fotósa volt (tehát csak úgy bárkinek a korábbi vezető nem engedte magát fényképezni). Az alperesek magatartása miatt a felperesek a szerzői minőség elismeréséhez fűződő személyhez fűződő jog megsértésére hivatkozással kértek jóvátételt az alperesektől.
A döntéssel szemben benyújtott fellebbezés alapján a fellebbviteli fórum megállapította, hogy az elsőfokú ítélet helyesen egyéni, eredeti műnek találta a fotót (köszönhetően a korra jellemző beállításnak és üzenetnek). Ugyancsak megerősítést nyert a felperesek aktív legitimációja, vagyis jogukban állt a fényképész leszármazóiként/jogutódjaiként a személyhez fűződő jogot a védelmi idő keretein belül érvényesíteni. Alaptalan volt az az alperesi érv is, miszerint a fotó jogosultja az MTVA, hiszen a személyhez fűződő jogok sosem szállhatnak át másra, még a munkáltatóra sem. A másodfokú ítélet ugyancsak rögzíti, hogy bár a fotó elkészítésekor még az 1921-es Szjt. volt hatályban, amely a fényképeket csak 15 éves védelmi idő mellett védte, a jelenleg hatályos Szjt. teljeskörű szerzői jogi védelmet ad az ilyen művek vonatkozásában is. S mivel Bass Tibor 1973-ban hunyt el, a fenti fotó 2043 végéig jogvédelmet élvez. Ugyancsak kiemelkedő, hogy a bíróság szerint a szerzőség vélelmét, amelyet az Szjt. felállít, s amely alapján - a rendelkezésre álló tények értelmében - Bass Tibort kell a fotó alkotójának tekinteni, az alperesnek kellett volna megdöntenie. Az ítélet szerint ez a kísérlet nem járt sikerrel.
Mindezek alapján a fellebbviteli bíróság csekély pontosítás mellett helybenhagyta az elsőfokú ítéletet - megítélésem szerint
teljesen helyesen, ezért sem kapott komolyabb kritikát fentebb a döntés. Ami módosításra került, az kifejezetten a jóvátétel tekintetében előírtakra vonatkozik, mondhatni az RTL-Klub "olcsóbban" megúszta. Elegendő volt
egyszer beolvasni az ítélet rendelkező részét. (A linkelt oldalon a 35. másodperctól várjuk a bejelentést.)
Ami egyelőre furcsának, sőt helytelennek tűnik, hogy miközben a bíróság az alpereseket eltiltotta a további jogsértéstől, az RTL-Klub érintett műsorai (
XXI. század,
Reggeli,
Fókusz) továbbra is elérhetőek az interneten keresztül. Ez a tény felveti az ítéletben foglaltak érvényesítésének elmaradását. (Függetlenül attól, hogy esetleg egy műsorblokk nem csak a kifogásolt riportot tartalmazza.)