A követő jog a jogkimerülés egyik
központi fogalmi elemét, az engedély nélküli továbbértékesítés lehetőségét
iktatja ki meghatározott műtípusok esetén. Az európaihoz hasonló mélységű
szabályozás nincs az Egyesült Államokban, ám a kérdés áttekintése – a
kaliforniai tagállami joganyag és annak hányattatott sorsa, valamint egy
formálódó szövetségi törvény okán – nem mellőzhető.[1]
Bár a követő jog bevezetése
iránti igény egészen 1948-ig visszavezethető, a szerződéses gyakorlat sokáig
okafogyottá tette a jogszabályi védelmet az Egyesült Államokban.[2] A
kérdés az 1970-es években kapott ismét kiemelt figyelmet. Robert Rauschenberg
műalkotásait Robert Scull a Sotheby’s aukciós házon keresztül busás haszonnal
adta tovább 1973-ban. Rauschenberg dühös kirohanásában hangsúlyozta, hogy
rendkívül sokat dolgozott a művein, ezért Scull profitjából részesedni szeretne.[3] Scull
higgadt válaszában jelezte: a magas viszonteladási ár az alkotónak is kedvez,
hiszen így talán a jövőben az új műveiért is nagyobb árat kérhet.[4] Akár
Rauschenberg, akár Scull érve tette is, ám az affér nyomán a Kongresszusban,[5]
valamint Kalifornia és Ohio államok jogalkotói is törvényjavaslatot
terjesztettek elő a kérdéskör rendezése érdekében. Ezek közül azonban csak a
kaliforniai jogszabály került elfogadásra.[6]
Az 1976-os CRRA 1977. január 1-én lépett hatályba. A törvény valamennyi
eredeti festmény, szobor, rajz és üvegből készült alkotás[7]
viszonteladása esetére a viszonteladási ár 5 százalékát kitevő díj megfizetését
írta elő, feltéve, hogy a viszonteladási ár elérte legalább az 1000 dollárt és
meghaladta az eredeti vételárat.[8] A
követő jogi díj kaliforniai viszonteladó által vagy Kalifornia állam területén
véghezvitt viszonteladás esetén[9]
illeti meg az amerikai vagy legalább két éve kaliforniai polgár alkotókat.[10] A
szerzők a díjról nem mondhatnak le, ugyanakkor annak érvényesítését másnak
átengedhetik.[11] Abban az esetben, ha az
alkotó személye az eladást követő kilencven napon belül nem állapítható meg,
illetve a személy nem lelhető fel, a díjat a Kaliforniai Művészeti Tanács („California Arts Council”) részére kell
átutalni, amely további hét év elteltével a befolyt összeget művészeti
alkotások közcélú vásárlására fordíthatja.[12] A
követő jogi díj iránti igény a szerzőt életében és örököseit a halálát követő
húsz éves időtartamig illeti meg.[13] Arra
az esetre, ha a kereskedő a követő jogi díjat nem fizeti meg a szerző (vagy a
Kaliforniai Művészeti Tanács) részére, a szerző az eladástól számított három,
vagy az eladásról való tudomásszerzést követő egy év elteltéig keresetindítási
jogot kapott a díj megfizetése, valamint ügyvédi munkadíj megtérítése iránt.[14]
Röviddel a CRRA elfogadását követően Howard Morseburg műkereskedő pert
indított a jogszabály alkotmányellenessé nyilvánítása iránt. A jogerős
ítéletben a Ninth Circuit – a CRRA elfogadásának időpontjára is
tekintettel – az 1909-es szerzői jogi törvénnyel vetette össze a kaliforniai
törvény tartalmát, és úgy találta, hogy előbbi nem zárta ki a tagállami
jogalkotást, vagyis a szövetségi Alkotmány nem „előzte meg” („preemption”) a kaliforniai törvényt.[15]
A CRRA elfogadását követően a szövetségi szintű szabályozás iránti
igény sem szűnt meg. A 99. és a 100. Kongresszusban (1986-1987 során) születtek
olyan tervek – mind a Szenátus, mind a Képviselőház előtt –, amelyek a követő
jognak a USCA keretei közé történő
illesztését javasolták. E törekvések azonban nem jártak sikerrel.[16] Röviddel
ez után – a BUE-hoz történő
csatlakozás alkalmával elfogadott, a képzőművészek részére személyhez fűződő
jogot bevezető Visual Artists Rights Act
of 1990 (VARA) felhatalmazása
nyomán[17] – a USCO is készített egy terjedelmes jelentést
a követő jogról, amely ugyanakkor a műkereskedelem piacára gyakorolt
potenciális hatásokkal kapcsolatban rendelkezésre álló adatok hiányosságaira
tekintettel ellenezte a jogalkotást. Igaz, a kérdést nyitva hagyta arra az
eshetőségre, ha az EU harmonizálná a követő jogot.[18]
A jogirodalom mindmáig megosztott
a tekintetben, hogy szükséges-e szövetségi szinten rendezni a követő jogot. A
jogalkotás szükségessége mellett foglalt állást Reddy, aki szerint a
képzőművészek magas szintű védelme, az IP-Clause
eredeti céljainak megvalósítása, az amerikai szerzői jog gyökerét adó
természetjogi elvekhez való visszatérés, valamint a BUE-hoz való csatlakozás ténye egyaránt szükségessé tenné a droit de suite beiktatását a USCA-be.[19] Ezzel
– részben homlokegyenest – ellentétben Petty úgy vélte, hogy a hagyományosan
vagyoni jogokra épülő copyright rendszerektől (az Egyesült Államokén túl
például az Egyesült Királyságban vagy Ausztráliában is) idegen az eredendően
személyhez fűződő jogokból gyökerező követő jog.[20] Ezen
felül, érvelt Petty, bár a Követő jogi
irányelv elfogadása, és annak az EU tagállamaiban történő implementálása
végülis nem igazolta a vele kapcsolatos félelmeket, az Egyesült Államoknak
körültekintően kell saját gazdasági érdekeit felmérni, és a potenciális
hatásokat végig gondolni.[21]
Petty ugyancsak visszatért a Rauschenberg afférhoz, hogy Scull érvét
újragondolja. Szerinte ugyanis az aukciós házak és egyéb viszonteladók végső
soron verejtékes munkával az alkotók reputációjának növelésén dolgoznak.[22]
[1] A tárgyalási fázisban lévő TTIP potenciálisan egy transzatlanti
követő jogi rezsim bevezetését irányozza elő.
[2] Reddy
(1995) 520-521. A korszak irányadó jogirodalmi forrásait lásd: Schulder (1966)
19-43.
[3] „I’ve been working my ass
off just for you to make that profit”. Idézi: Petty (2014) 978.
[4] Scull
válasza feljegyzések szerint így hangzott: „It works for you, too, Bob. Now I
hope you’ll get even better prices”. Idézi: Uo., 979. Scull reakciója kevés
sikert arathatott Rauschenbergnél, aki ezt követően gyomron vágta Scullt, és
soha többé nem állt vele szóba. Lásd: uo.
[5] H.R.
11403, 95th Cong., 2d Session (1978). Vö.: Turner (2012) 340.
[6]
Kalifornia mellett idővel még Georgia államban és Puerto Ricon született olyan
jogszabály, amely a műalkotások viszonteladása esetére díjfizetési kötelezettséget
ír elő. Lásd: Reddy (1995) 524. Az ezt követő években további 11 tagállamban
(Florida, Illinois, Iowa, Maine, Michigan, Nebraska, New York, Ohio, Rhode
Island és Texas) terjesztettek elő törvényjavaslatot a követő jog elfogadása
érdekében, azonban ezek mindegyike elhalt. Lásd: Kretsinger (1993) 969, 8.
lábjegyzet.
[7] CRRA §986(c)(2).
[8] Uo.
§986(a)(1).
[9] Uo.
§986(a).
[10] Uo.
§986(c)(1).
[11] Uo.
§986(a).
[12] Uo.
§986(a)(2) és (5).
[13] Uo.
§986(a)(7)
[14] Uo.
§986(a)(3). A törvény előírásai és annak kritikája vonatkozásában lásd: Reddy
(1995) 521-524.; Barker (2011) 387-406.; Turner (2012) 357-359.; Petty (2014)
990-993.
[15]
Morseburg v. Balyon, 621 F.3d 972
(1980), cert. denied, 449 U.S. 983 (1980). A jogesetről lásd:
Reddy (1995) 522-523.; Petty (2014) 992-993.
[16] S.
2976, 99th Cong., 2d Sess. (1986); H.R. 5722, 99th Cong.,
2d Sess. (1986); S. 1619, 100th Cong., 1st Sess. (1987); H.R. 3221,
100th Cong., 1st Sess. (1987).
[17] A VARA egyik korai szövegtervezete még
tartalmazta a követő jogot, azonban azt utóbb törölték a jogszábályból. Lásd:
Turner (2014) 341.
[18] USCO (1992). A jelentést támogatók véleményét lásd:
Merryman (1983) 241-264.;
Alderman (1983) 265-283.
Ezzel ellentétben számos elemző úgy ítélte meg, hogy a USCO már a jelentés
kiindulásakor téves alapokra építkezett, és a feltételezett piaci hatásokat
illetően csupán hipotetikus elemzésekre alapozta véleményét. Vö.: Perlmutter
(1983) 284-314.;
Reddy (1995) 526-532.
[19] Uo.
532-544.
[20] Petty (2014) 1001-1003.
[21] Uo. 1003.
[22] Uo.
1004-1006. Petty ezen érve parttalan. Függetlenül ugyanis attól, hogy egy
aukciós ház milyen kulturális célokat is szolgál, elsődleges célja a
haszonszerzés. Ennyiben tehát egyáltalán nem indokolatlan elvárni tőlük, hogy
ésszerű keretek között hozzájáruljanak a szerzői jogosultak méltányos
díjazásához. Hasonló érveket lásd: Bussey (2013) 1063-1104.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése