A Magyar Szerzői Jogi
Fórum Egyesület május 18-i ankétján Grad-Gyenge Anikó, id. Ficsor Mihály,
Faludi Gábor, és Mezei Péter vitatták, vajon szükséges-e a paródiát a szerzői
jogi szabad felhasználási esetkörként szabályozni, vagy minden úgy jó, ahogy
mai állapotában találtatik.
 |
A résztvevők: Grad-Gyenge Anikó, id. Ficsor Mihály, Faludi Gábor, Mezei Péter, Lendvai Zsófia © Ujhelyi Dávid |
Az álláspontok ütköztetését Mezei Péter kezdte, aki a paródia különféle
nemzetközi megközelítéseit, megoldásait szemlézte. Faludi Gábor az általa alaposan körbejárt Deckmyn-ügy (blogunk elemzését lásd itt) és az Európai Unió Bírósága ítéletein keresztül közelített a problémához. Ficsor
Mihály arra szeretett volna választ kapni, hogy mi legyen a meme-ekkel és a
mash-upokkal. Grad-Gyenge Anikó az elektronikus kereskedelem és az információs
társadalom felől boncolgatta a kérdést. A kerekasztal beszélgetés résztvevői
igyekeztek a szerzői jogi kérdéskört több szemszögből vizsgálni. Hiszen messze
nem mindegy, hogy azt tagállami vagy európai uniós, illetve szerzői jogi vagy a
személyhez fűződő jogok kontextusába helyezzük. Az eszmecseréből az is
kiviláglott, hogy a paródia fogalmát kristályosítandó meg kell attól
különböztetni az utánzást és a karikatúrát is.
Ha
a paródiát szerzői jogi szempontból vizsgáljuk – márpedig honnan vizsgálná egy
szerzői jogi egyesület – akkor alapvetésként kell elfogadnunk, hogy „művet művel lehet parodizálni.”
Ehhez
az eredeti, elsődleges műből csak annyit lehet felhasználni, amiből az
elsődleges mű még felismerhető, de a másodlagosan létrehozott mű is egyéni
eredeti jellegű, amely a humor eszközével túloz és vitatkozik az elsődleges
művel. De mit kell humornak tekinteni? Lehet-e a humort, mint esztétikai
követelményt támasztani a paródia elé, amikor a szerzői jogi védelmet nem lehet
mennyiségi, tartalmi, esztétikai követelmények teljesítéséhez kötni?
Fontos
megállapítás ugyanakkor az is, hogy a paródiának adott esetben komoly hatása
lehet az elsődleges mű piacára, hiszen előtérbe helyezve azt, generálhat
forgalmat egy amúgy kevésbé sikeres szerzői műnek.
 |
© Fodor Franciska |
Végső kérdés tehát nyitva maradt. Legyen-e szabad felhasználási
esetkörként nevesítve a paródia, avagy sem? Az a jó megoldás, ha nincs igazán
megoldás, vagy az, ha szűkítő módon hozunk létre egy olyan sajátos magyar
szabályt, amely megkísérli megnyugtatóan rendezni a paródia kérdését? Alkalmazzuk
a „ha nem tudod megakadályozni, akkor
jogosíts” alapelvét abból kiindulva, hogy az emberi természethez
hozzátartozik a máson való gúnyolódás, amelyet megtiltani úgysem lehet? (Arról, hogy a paródiának milyen aspektusai vannak a személyhez fűződő jogok terén, arról álljon itt egy információ-gazdag prezentáció Munkácsi Pétertől.)
Címkék: Deckmyn v. Vandersteen, Faludi Gábor, Ficsor Mihály, Grad-Gyenge Anikó, kerekasztal, Lendvai Zsófia, Mezei Péter, MSZJF, paródia